Skip to main content
  • Ekitaldia VicTory nazioz gaindiko ekimenak antolatu du (bertako partaidea da Arartekoa) eta Bilbon bilduko ditu Europako zenbait aditu, gorrotoarekin eta estremismoarekin lotutako gertakarien biktimak hobeto babesteko asmoz.
  • 2010ean hasi zuen bere ibilbidea Arartekoko Haur eta Nerabeen Kontseiluak. Parte hartzeko esperientzia bat da, neska-mutilek eta nerabeek entzunak izateko duten eskubidearen adierazpena.

    Urtemuga hori ospatzeko, Nazio Batuen Batzar Nagusiak Haurren Eskubideei buruzko Hitzarmena onartu izana gogoratzeko esparruan, Arartekoko Haur eta Nerabeentzako Bulegoak ekitaldi bat antolatu du, ospakizun ludikoa eta ekimen hori hezurmamitu duten pertsonen topaketa nahastuko dituena. 

    Ekitaldia Bilborock-en (Bilbo) egingo da, azaroaren 13an (osteguna),  eta bertara joango dira Arartekoko kontseilari izan ziren gazteak, orain Kontseiluko kide diren nerabeak, zenbait lankide eta partaidetza-organo hori abiaraztea bultzatu zuten erakundeko langile batzuk, izan ere, orain, 15 urte geroago, errealitate bihurtu da.

    Arartekoko Haur eta Nerabeen Kontseilua 14 eta 18 urte bitarteko 24 neska-mutilek osatzen dute. Euskadiko hainbat herri eta hiritakoak dira eta aldizka elkartzen dira, urte horretako aukeratu duten gaia lantzeko, beti beraien eskubideekin lotutakoa. 

    Europako beste herrialde batzuetako neska-mutilekin ere partekatzen dituzten beren gogoetak, ENYA proiektuaren barruan (European Nator of. Young Advisors) eta Haurren Defentsa-erakundeen Europako Sareko (ENOC) nerabeen kontseiluetan, sare horretako partaide baita Arartekoko Haur eta Nerabeentzako Bulegoa.

    Eta, zenbaitetan, beste erakunde batzuen (udalak, Eusko Jaurlaritza, eta abar) ekimenetan parte hartzen dute, haur eta nerabeei dagozkien gaiez beren ikuspuntua  emanez.

    Vitoria-Gasteiz, 2025eko azaroaren 12a
     

  • Kexa bat jaso eta aztertu ostean, Arartekoak ebazpen bat bidali zion Eusko Jaurlaritzako Elikadura, Landa Garapen, Nekazaritza eta Arrantza Sailari, non gomendatu baitzion susta zezala Euskadin angularen arrantzari buruzko araudia berrikustea, aingira europarraren populazioa berreskuratzeko Europar Batasuneko zuzenbidetik eratortzen diren neurrietara egokitzeko.

    Erantzun gisa, Arartekoak Arrantza eta Itsasertzaren Garapeneko sailburuordearen lehen txostena jaso zuen, non sail horrek gomendio horretaz zuen iritzia helarazi zuen. Bertan, onartu zen garrantzitsua dela etorkizuneko garapen-arauak txosten tekniko eta zientifiko eguneratuetan oinarritzea eta partaidetza publikorako tresnak jartzea, herritarrek eta interesa duten elkarteek horietan ordezkariak izan ditzaten.

    Oraintsu, Eusko Jaurlaritzako Arrantza eta Akuikulturako zuzendariak erabaki du 2025-2026 aldirako angula arrantzatzeko kanpaina etetea. Neurri hori Itsasoa Ikertzeko Nazioarteko Kontseiluaren (ICES gaztelaniaz) eta AZTIrem txosten zientifikoetan oinarritzen da (txosten horiek aingira europarra oso egoera larrian dagoela egiaztatzen dute),baita erakunde honen gomendioan ere. Gainera, erabakiak lan-foro bat sortzea aurreikusten du, erakundeen, zientziaren eta arrantza-sektorearen partaidetzarekin, angularen arrantza kudeatzeko plan berri bat egiteko, 2010ean onartutakoa ordeztuko duena.

    Arartekoak on deritzo erabaki horri, izan ere, bat dator Europako irizpide tekniko eta zientifikoekin. Erakunde honek nabarmendu duenez, angula kudeatzeko neurriek irizpen zientifiko independenteetan oinarritu behar dute eta Aingira Europarra  Kudeatzeko indarreko Planaren helburuekin bat etorri behar dute. Horrez gain, arrantza-politika definitzeko interesa duten erakunde eta elkarteen partaidetza ziurtatu behar dute.

    Nolanahi ere, defentsa-erakunde honek gogorarazi du azken urteotan jolas-jarduera soilik izan den lurralde batean arrantza profesionala sortu nahi bada, justifikazio tekniko eta ekonomiko nahikoa behar dela, iritzi zientifikoek bermatutakoa, espezie hori berreskuratzeko aukera egokiena dela babesten duena.

    Vitoria-Gasteiz, 2025eko azaroaren 11a
     

  • Donostiako Udalari bidalitako ebazpen batean, Arartekoak udal horri eskatu dio berrikus ditzala bere laguntza-bulegoen jardunbideko alderdi batzuk erregistro arloan, agiriak aurrez aurre erregistratzen direnean berme juridikoak eta prozeduren segurtasuna hobetzeko.

    Ebazpenean honako gai hauekin lotutako udal jardunbideak aztertu dira: sinadura tabletan, agirien digitalizazioa eta herritarren arretarako bulegoetara joaten direnen nortasuna egiaztatzea.

    Lehenik, Ararteko erakundeak bereizi egiten ditu, batetik, sinadura interesdunaren borondatea edo adostasuna adierazteko bide gisa erabiltzea, eta bestetik, sinaduraren erabilera legez nahitaezkoa den kasuak. Administrazio Prozedura Erkidearen Legearen arabera, nahikoa da identifikatzea administrazioaren aurrean jardun gehienak egiteko, eta sinadura eska daiteke soilik eskaerak, erantzukizunpeko adierazpenak edo komunikazioak aurkezteko, errekurtsoak jartzeko edo atzera egiteko eta eskubideei uko egiteko. Horregatik, ez da bidezkoa sinadura oro har ezartzea, eta hori eskatzen denean (eskuz idatzitakoa edo elektronikoa), interesdunak sinatu duen edukiaren egiaztagiri osoa eta egiaztagarria jaso duela bermatu behar da.

    Bigarrenik, defentsa-erakunde honek azpimarratu du digitalizazio-prozesua ezin dela agiriak eskaneatzera mugatu, baizik eta balio juridiko osoa duten benetako kopia elektronikoak sortu behar dituela, edukiaren osotasuna, benetakotasuna eta trazabilitatea bermatuz. Ildo horretan, egiaztatzeko sistemak jar daitezen gomendatu du, adibidez, egiaztapen-kode segurua (EKS), erregistro-egiaztagiriak eta emandako agiriak benetakoak direla egiaztatu ahal izateko.

    Orobat, Donostiako Udalari iradoki dio hausnar ditzala tabletan jasotako sinaduraren izaera eta ondorio juridikoak, sistema horrek sinadura elektronikoen legezko baldintzak betetzen dituela ziurtatzeko, eta pertsonaren borondatearen eta agiri oso eta aldaezinaren arteko lotura berma dezala.

    Azkenik, Arartekoak gogorarazi dio nortasun agiri nazionala edo pareko agiria erakutsiz identifikatu behar direla aurrez aurre agiriak aurkezten dituzten pertsonak, eta ez dela beharrezkoa eskaneatzea edo kopiak gordetzea, izan ere, egiaztapenerako bitarteko elektroniko elkarreragingarriak erabili behar dira, seguruagoak eta datuen babesa hobeto errespetatzen dutenak.

    EBAZPENA

    Vitoria-Gasteiz, 2025eko azaroaren 5a
     

  • Urriaren 23an, Estrasburgoko Auzitegiak A.J. eta L.E. Espainiaren aurka auziei buruzko erabakia eman zuen. Erabakian Espainia zigortzen du, mendekotasun kimikoagatik bortxatuak izan zirela salatu zuten bi emakumeren kasuan ikerketa eraginkorrik ez egiteagatik. Auzitegiak ondorioztatu du ikerketan emandako akatsek urratu egin zituztela —prozeduraren alderdian— demandatzaileen aurkako tratu ankerrak eta iraingarriak debekatzea eta haiek bizitza pribaturako duten eskubidea, Giza Eskubideen Europako Hitzarmenaren 3. eta 8.en artikuluek babestuta. 

    Kasuaren aurrekariak 2016koak dira, orduan bi emakumek salatu baitzuten bortxaketa jasan zutela Iruñean, mendekotasun kimikoagatik. Joan ziren osasun-zentroak sexu-erasorako protokoloa aktibatu zuen, eta gertatutakoaren berri eman zion Polizia Nazionalari. Poliziak ikerketa abiatu zuen, eta susmagarriak atxilotu egin zituzten, zeinek sexu-harremanak izan zituztela aitortuta, baimena eman zietela argudiatu zuten. Ikerketan zehar, akusatuetako bat ikerketa-unitateko agente baten koinatua zela jakin zen, eta prozesuan zehar funtsezko frogak galdu edo manipulatu ziren.

    Zigor-arloko prozesuan, instrukzio-epaitegiak, demandatzaileen testigantzak sinesgarritzat jo arren, susmagarriak ez auzipetzea erabaki zuen, froga eztabaidaezinik ez zegoelako. Frogen erabileran izandako irregulartasunengatik kausa bereiziak ireki baziren ere, batek ere ez zuen aurrera egin. Urte batzuk geroago, prozesuaren kausa nagusia behin betiko artxibatu zen, ez baitzen egiaztatu substantziak ematea edo baimenik ez ematea arrazoizko zalantza orotatik haratago. Epaitegiek onartu zuten irregulartasunek eta froga digitalen desagerpenak "eragin handia" izan zutela ikerketan, baina diligentziak zehatzak izan zirela ondorioztatu zuten.

    Bere erabakian, Giza Eskubideen Europako Auzitegiak ondorioztatzen du Espainiako agintariek ez zutela ikerketa eraginkorrik egin, bereziki funtsezkoak izan zitezkeen frogak sistematikoki galdu eta manipulatu zirelako, ikerketan independentzia nahikoa bermatu ez zelako eta akats horien aurrean erantzun nabarmen desegokia eman zelako, "akats isolatuak" edo ikerketan egindako omisio txikiak gainditzen zituztelako. Agintariek egindako jarduerek ez zuten lortu mendekotasun kimikoaren salaketetarako funtsezkoak ziren frogen galera konpentsatzea. Gainera, poliziaren jokabide txarrari buruzko ikerketak denbora luze baten ondoren hasi ziren, eta jatorrizko ikerketa gainbegiratu zuten organo judizial eta polizialen esku utzi ziren.

  • 2025eko urriaren 7an, Europako Kontseiluak Pertsona intserxualen eskubide berdintasunari buruzko Ministroen Batzordearen CM/Rec (2025)7 Gomendioa onartu zuen. Gomendioak pertsona intersexualen eskubideak berdintasunez babesteko, errespetatzeko eta gozatzeko ikuspegi integral bat proposatzen du, eta Sexu-orientaziogatiko edo genero-identitateagatiko diskriminazioari aurre egiteko neurriei buruzko CM/Rec (2010)5 Gomendioa osatu eta zabaldu nahi du. 

    Gomendioak argi eta garbi eskatzen die agintariei baimendu gabeko esku-hartze medikoak debekatzen dituzten lege eta politika publikoak har ditzatela, eta bermatu dezatela haur intersexualen edozein esku-hartze atzeratu egingo dela beren kabuz erabaki ahal izan arte. Era berean, arreta medikoa jasotzeko aukera zuzena ematea gomendatzen du, bai eta bizitzako esparru guztietan pertsona intersexualen indarkeria, diskriminazioa eta bazterketa prebenitzea ere.

    Europako Kontseiluak gomendioaren alderdi hauek nabarmendu ditu:

    • Pertsona intersexualen esperientzia, erronka eta ahultasun bakarrak ezagutzen ditu, diskriminazioa, estigmatizazio, marjinazioa, gizarte-bazterketa eta indarkeria barne, sarritan patologizazioan eta sexualitatearekin eta generoarekin lotutako estereotipoetan errotuak, ongizate fisikoari eta mentalari larriki eragiten diotenak.

    • Baieztatzen du pertsona intersexualen giza eskubideak berdintasunez babestu, errespetatu eta gozatzeko, ikuspegi integralak eta koherenteak behar direla, sektore guztietan egokiak diren legeria, politikak eta bestelako babes-neurriak barne hartzen dituztenak, modu eraginkorrean aplikatzen direnak eta aldian-aldian berrikusten direnak, datuen bilketaren eta azterketaren laguntzarekin.

    • Pertsona intersexualen eta haien erakundeen parte-hartzen esanguratsuaren garrantzia nabarmentzen du, Estatuen ahalegin iraunkorrekin eta maila guztietako erakunde eta gizarte zibileko lankidetzarekin batera. 

    • Nazioko, Europako eta nazioarteko elkarrizketa eta lankidetza sustatzen ditu, pertsona intersexualen berdintasunean eta duintasunean aurrera egiteko.

    Gomendioekin batera aurkeztu ohi den azalpen-memorandumak nabarmentzen du Espainia dela tratamendu edo/eta ebakuntza mediko edo kirurgikoak murrizteko legeria espezifikoa onartu duen estatu kide bakarretakoa, ukitutako pertsona intersexualaren baimen espezifiko, oso, aske eta informaturik ez dagoenean (Transen Berdintasun Erreal eta Eraginkorrari eta LGTBI Pertsonen Eskubideak Bermatzeari Buruzko otsailaren 28ko 4/2023 Legearen 19. artikuluari erreferentzia eginez). Azpimarratu du, halaber, Espainia dagoela pertsona intersexualak esplizituki babesten dituen herrialdeen artean, sexuaren ezaugarria babestutako arrazoi gisa hartuta, diskriminazioaren aurka enpleguan, bai eta ondasunak eta zerbitzuak ematean ere.

     

  • Egoitza elektronikoko mantentze-lanetarako oharra Hobekuntza- eta mantentze-lan teknikoak direla eta, jakinarazten da azaroan, egun hauetan eta 14:00etatik aurrera, Arartekoren egoitza elektronikorako sarbidea ez egongo dela erabilgarri:

    Egunak:

    • Azaroak 4, asteartea
    • Azaroak 6, osteguna
    • Azaroak 11, asteartea
    • Azaroak 13, osteguna
    • Azaroak 18, asteartea
    • Azaroak 20, osteguna

    Egun horietan, ezingo dira izapide elektronikoak egin gure egoitza elektronikoaren bidez.

    Barkamena eskatzen dizuegu eragozpenengatik eta eskertzen dugu zuen ulermena. Zerbitzu seguruago eta eraginkorrago bat eskaintzeko lanean ari gara.

    Edozein zalantza edo arreta-behar izanez gero, gure arreta presentzialeko bulegoetara jo dezakezu, edo gure webgunean eskuragarri dauden telefono eta posta elektronikoko kanalak erabili.

  • Arartekoak izapidetzeko onartu zuen Uribitarte Anaitasuna auzo-elkarteak egindako kexa bat. Elkarteak Zabalguneko udal-aparkalekuari buruzko informazioa eskatu zion Bilboko Udalari, eta hark datu-taula baten bidez erantzun zion, ebazpen formalik eman gabe. Gero, Informazio Publikoaren Sarbiderako Euskal Batzordeari (IPSEB) ere idatzi zion; hark onartu egin zuen elkartearen kexa, eta udalari eskatu zion eman zezala aparkalekuen itxaron-zerrendan zeuden Abando auzoko biztanleen zerrenda anonimizatua. 

    Arartekoaren iritziz, udalak ez zuen eskaera epe barruan eta behar bezala ebatzi, eta ez onartzeko arrazoi bat aipatu zuen epez kanpo, ustezko “informazioa berriz lantzean” oinarrituta, nahiz eta IPSEBek ordurako interpretatuta zuen elkarteak baliatutako eskubidearen mamia eta irismena. Era berean, azpimarratu du udalak prozeduran zehar ez ziola IPSEBi alegaziorik aurkeztu, eta horrek mugatu egin zuela bere defentsarako eskubidea, baita ere informazioa eskuratzeko eskubidea bermatzen duen organoarekin behar bezala lankidetzan aritzea. 

    Arartekoaren ebazpenak gogorarazten du informazio publikoa lortzeko eskubidea gardentasunaren, motibazioaren eta legeriak ezarritako epeak errespetatzearen printzipioen arabera gauzatu eta ebatzi behar dela, eta IPSEBek bere iritzia azaldu ondoren, haren edukiarekiko desadostasuna bide jurisdikzionaletatik bideratu behar dela, eta ez gai berari buruzko administrazio-ebazpen berrien bidez. 

    Beraz, erakunde honek Bilboko Udalari gomendatzen dio epe barruan eta arrazoitutako ebazpen baten bidez izapidetu ditzala informazioa lortzeko eskaerak, behar bezala justifika dezala eskaerak ez onartzeko edozein muga edo arrazoi, eta IPSEBen eginkizunak errespeta ditzala eta harekin aktiboki elkarlanean aritu dadila, haren ebazpenak betez edo legez aurreikusitako bideetatik aurkaratuz.

    EBAZPENA

    Vitoria-Gasteiz, 2025eko urriaren 30a
     

Vitoria-Gasteiz
Ararteko

Covid-19aren pandemiak sortu duen ezohiko egoera dela eta, Arartekoak berresten du pertsonen oinarrizko eskubideak eta duintasuna bermatzen jarraitu behar dela, batez ere kalteberenenak

Aldi berean, aintzat hartzen du euskal administrazio publikoak eta beraien profesionalak egiten ari diren ahalegin goresgarria, eta eskertzen ditu euskal herritar guztien erresistentzia, elkartasuna eta jarrera zibikoa

Covid 19 koronabirusaren pandemia hedatzeak sortu zuen osasun-alarmagatik, larrialdi egoera adierazi zen Euskadin, eta alarma egoera Espainian. Harrezkero hiru aste igaro ondoren, Arartekoak, lehenik eta behin, esker onik zintzoena eman nahi dio bere etxean konfinatuta dagoen euskal gizartearen gehiengoari. Gizalegezko eta giza elkartasunezko ekintzak dira horiek. Arartekoak bereziki eskerrak eman nahi dizkie Euskadin egoera latz honetan gehien behar dutenei laguntzeko asmoz bikain mugitu diren boluntario guztiei.

Munduko toki gehienetan bizitzen ari garen osasun-krisi honek inoiz ez bezalako askatasun-murrizketak ezarri ditu, baita gurea bezalako gizarte demokratiko eta askeetan ere. Gure biztanleria erresistentzia-jarrera miresgarriaz betetzen ari da murrizketa horiek, norberaren eta erkidego osoaren mesederako. Euskal administrazioak eta, batez ere, osasun-arloan, gizarte-zerbitzuetan, segurtasun arloan lan egiten duten pertsonek, baina baita erkidego osoarentzat funtsezko zerbitzuak ziurtatzen dituzten beste sektore batzuetakoek ere, giza konpromiso izugarria erakusten ari dira, profesionaltasun itzela eta erreakzio-ahalmen handia, ezusteko fenomeno ikaragarri honen aurrean. Lan egiteko eta zerbitzuak antolatzeko moduak egoera honek sortu dituen eskakizun berezietara egokitzeko ahalmena erakusten ari dira, zerbitzu publikoa egiteko eta interes orokorrari erantzuteko bokazio argiarekin, hori beren lanean erabateko lehentasuntzat hartuta.

Une gogor hauetan, Arartekoak nabarmendu nahi du herritarrei laguntzeko prest dagoela, gizon-emakumeen eskubideen bermatzaile eta defendatzaile denez, eta une oro ez diola begirik kentzen egoerarik txarrenetan egon daitezkeen pertsona guztien sufrimenduari. Ararteko erakundeak, gainontzekoek bezalaxe, bere lan egiteko modua egokitu du itxialdi honetan, baina herritarrentzat eskuragarri jarraitzen du, aurrez aurrekoak ez diren bideak (telefonikoa eta elektronikoa) erabiliz. Hala ere, Arartekoak badaki une larri hauetan profesional eta administrazio publiko asko berebiziko ahalegina egiten ari direla pandemiak sortzen dituen erronka anitz eta askotarikoei erantzun eraginkorrak ematen saiatzeko, eta, horregatik, behar bezalako neurriz bideratzea erabaki du euskal agintariei egindako errekerimenduak, lehentasunez erantzun ahal izan diezaieten gairik larrienei edo premiazkoenei.

Hala eta guztiz ere, Ararteko erakundeari beharrezkoa iruditzen zaio bereziki gogoan izatea egungo larrialdi-egoera gehien pairatzen egon daitezkeen pertsonak, ahul edo beste pertsona batzuen laguntzaren mende daudelako, birusaren kontra fisikoki oso ahulak direlako, itxialdiak beraien osasun fisiko edo mentalean eragina izan dezakeelako edo aterpean egoteko baldintza materialik eta pertsonalik ez dutelako. Adin handiko pertsonak, indarkeria matxistaren biktima diren emakumeak eta beraien seme-alabak, abusuak jasan dituzten neska-mutikoak, desgaitasuna edo mendetasuna dutenak edo beste gaixotasun fisiko edo mental batzuk dituztenak, etxegabeak, egoitzetako langileak edo espetxeratuak; horiek denek gure arreta berezia merezi dute orain, beraien oinarrizko eskubideak baliatzeko aukerak ahuldu egin baitira, bizitzen ari garen ezohiko gertakarien ondorioz.

Arartekoak bereziki aipatu nahi du zer-nolako ahalegina eskatzen ari gatzaizkien gure haurrei eta, jakina, gure adin handikoei.

Beren etxeetan dauden mutiko, neskato eta nerabeak moldatzeko eta ahalegintzeko ahalmena erakusten ari zaizkigu, aldi baterako uko egin baitiete hain preziatuak dituzten ondasunei, alegia, jolasari eta aske korrika egiteari, naturak harritu ditzan uzteari edo lagunak besarkatzeari. Aldi berezi honetako irakaskuntzak beraientzat baliagarria izan beharko du gizon-emakumeen baliorik sakonenak ulertzeko, besteak beste, elkartasuna eta konpromisoa guztien ongizatearekin.

Arartekoak bereziki azpimarratu behar du pandemia hau eragin handia izaten ari dela gure edadetuengan: zainketa gutxiago jasotzen ari direnak edo etxean bakarrik bizi beharra daukatenak, hainbeste maite dituzten senide horiek gabe; baita ere egoitzetan bizi diren adin handiko pertsonak, pandemia lazgarri honen biktima nagusiak izan baitira. Birus honek adintsuengan izan duen osasun- eta gizarte- eragin itzelak, zalantzarik gabe, gogoeta lasai eta sakona egitera bultzatu beharko gaitu bihar-etzi, gure adineko pertsonentzat nahi dugun zainketa-ereduari buruz. Erakunde honen ustez, hori dagoeneko lehentasun bat da gure gizarte-sistemarentzat, eta gogoeta horretan bere ekarpena egiteko konpromisoa hartzen du, honako izenburua duen Arartekoaren 2020ko udako ikastaroan: "Bilatu gabeko bakardadea. Politika publikoen ereduak eta herritarren konpromisoa.

Azkenik, mundu mailako pandemia baten aurrean gaudela kontuan hartuta, Arartekoak gizarte zibilari eta euskal administrazio publikoei ere hurbildu nahi dizkie nazioarteko hainbat erakundek munduko herritarrei helarazi dizkieten oharrak eta gomendioak. Eta gogora ekarri nahi du, berriro ere, pertsonen giza eskubideek eta duintasunak nahitaez indarrean jarraitzen dutela, mundu osoko gobernuak pandemia honi aurre egiteko hartzen ari diren neurriei dagozkien hainbat alderdi direla eta.

 

Vitoria-Gasteiz, 2020ko apirilaren 8a