Skip to main content
  • Arartekoak Donostiako Udalari bidalitako gomendio batean, galdegin dio bete dezala Informazio Publikoaren Sarbiderako Euskal Batzordearen ebazpen bat, herritarren elkarte batek eskatutako informazioa ematera behartzen duena. Izan ere, herritar batek, elkarte baten ordezkari gisa, kexa egin zuen Arartekoan, Batzordearen ebazpena bete ez zelako. Ebazpen haren arabera, informazioa eman beharra zegoen, datu publikoak baitziren.

    Argibideak eskatu ostean, Donostiako Udalak informazio-ukapena Arartekoari justifikatzeko asmoz, zerga-arloko konfidentzialtasuna alegatu zuen, eta harekin lotutako prozedura judizial bat zegoela adierazi zuen. Argudio horiek ez ziren alegatu, ordea, Batzordearen aurrean. 

    Arartekoaren ustez, informazio publikoa eskuratzeko eskubidea ezin da mugatu arrazoi argirik izan gabe, jokaera horrek gardentasunaren eta kontuak ematearen printzipioak urratzen dituelako.

    Erakunde honek gomendioan nabarmendu duenez, garrantzitsua da informazioa eskuratzeko esparrua errespetatzea, eskubide horrek indartu egiten baitu herritarrek erakundeekin duten konfiantza, eta administrazio publikoen kontrol demokratikoa bermatzen baitu.

    EBAZPENA

    Vitoria-Gasteiz, 2024ko abenduaren 11

     

  • Herritar bati galarazi egin zioten errenta-aitorpenarekin lotutako izapide bat egitea, aurretik hitzordurik eskatu ez zuelako. Gainera, ez zuen erantzunik jaso hasieran egin zuen erreklamazioaren gainean. 

    Arartekoaren ustez, aurretiazko nahitaezko hitzordua ezartzea ez dago justifikatuta interes orokorrari dagokionez, ez da oinarri juridiko argietan oinarritzen eta mugatu egin dezake herritarrek administrazioarekin aurrez aurre harremanak izateko duten eskubidea. 

    Horregatik, erakunde honek gomendio bat bidali dio Bizkaiko Foru Aldundiko Ogasun eta Finantza Sailari, ez dezan ezarri aurretiazko nahitaezko hitzordua edozein izapide aurrez aurre egiteko, batez ere administrazio-erregistroaren funtzioarekin lotutakoak.

    Arartekoak gomendatzen du aurretiko hitzorduaren sistema aukerakoa izan dadin eta horren eskuragarritasunari buruzko informazio publikoa eman dadin, sistema hori aholkularitza espezializatua behar duten izapideetarako erabiliko dela bermatuz, baina zerbitzu publikoetara aurrez aurre joatea oztopatu gabe. Neurri horren bidez, berdintasunaren, hurbiltasunaren eta zerbitzu publiko onaren printzipioak betetzea bermatu nahi da.

    EBAZPENA

    Vitoria-Gasteiz, 2024ko abenduaren 4a

  • Manuel Lezertua arartekoak Ingurumenari buruzko Biltzar Nazionaleko (CONAMA 2024) saio teknikoan esku hartu du, mugitzeko eskubidea bermatzeko hiri-estrategiak direla eta. “Mugikortasuna eztabaidan: mugikortasunaren kontzeptutik mugitzeko eskubidera” izenburuko eztabaida-mahaia izan du ardatz nagusi bere hitzaldiak eta, bertan, agerian jarri ditu hiri-mugikortasun jasangarrirako eskubidea babesteko esparrua eta botere publikoek hori sustatzeko dituzten betebeharrak. 

    Bere aurkezpenean, Lezertuak nabarmendu du garrantzitsua dela mugikortasun jasangarriari heltzea, ez bakarrik araudiaren ikuspegitik, baizik eta baita ere herritarren eguneroko bizipenetik. Esan duenez,"gai horrek kezkatzen nau eta axola dit, ararteko nahiz herritar gisa, eta batzuetan, txirrindulari gisa".

    Arartekoak Euskadin emisio gutxiko eremuen erregulazioa hobetzeko gomendio orokorreko ondorio nagusiak partekatu ditu, erakundeak arlo horretan egin duen ekarpen nagusietako bat baita. Ahalegin hori Arartekoak antolatutako foro baten bidez osatu zen, non hainbat erakunde, aditu eta herritarrek elkarrekin eztabaidatu baitzituzten Euskadin mugikortasun jasangarriak dituen erronkak eta aukerak.

    Lezertuak azpimarratu du herritarren parte-hartzeak funtsezko zeregina duela mugikortasun jasangarrirako estrategia eraginkorrak eta ekitatiboak eraikitzen, mugikortasun jasangarrirako eta garraiobideak aske aukeratzeko eskubidea babesten aurrera egiteko. Eskubide horiek Eusko Legebiltzarrak 2023. urtean onartutako Mugikortasun Jasangarriaren Legean jasota daude. 

    Era berean, azaldu du mugikortasun jasangarrirako eskubideak paradigma-aldaketa dakarrela berekin: mugitzeko eskubidetik mugitzeko askatasunera -horretarako norberari gehien komeni zaion modua aukeratuz- eta gizartearen eta ingurumenaren ikuspuntutik pertsonak modu jasangarrian mugitzea sustatzeko eskubidera. 

    Ingurumenari buruzko Biltzar Nazionala bi urtean behin egiten da eta erreferentea da Espainiako ingurumenaren jasangarritasunaren eremuan. Arartekoaren parte-hartzeak indartu egiten du Euskadik mugikortasun-politika publiko jasangarriak, inklusiboak eta herritarren ongizatean oinarritutakoak garatzeko duen konpromisoa.

    ARARTEKOAREN INTERBENTZIOA

    Vitoria-Gasteiz, 2024ko abenduaren 4a

  • 2024ko abenduaren 3a Egun honetan, gizarte bidezkoagoa eta barneratzaileagoa eraikitzeko dugun konpromisoa berresten dugu, non denek beren eskubideak berdintasunez baliatu eta beren potentziala garatu ahal izango duten
  • Arartekoak samin eta atsekabe handiz gaitzesten du Leonorren kontrako erailketa matxista, haren bikote ohiak tiroka bizia kendu baitzion ostiralean, Pasai Antxoko bere bizilekuan. 

    Matxismoaren ondoriozko krimen honek azalpenak eskatzen dizkigu gizarte gisa, eta kasu hori eta horren inguruabarrak zorrotz berrikustea eskatzen digu erakunde guztioi, honako hau ulertzeko: zergatik, Leonorrek salaketak egin arren, ezin izan duten emakume hori babestu eta ezin izan duten galarazi orain urte batzuk salatu zuen erasotzaileak azkenean bera hiltzea.  

    Arartekoak bat egiten du Leonorren seme-alaben, senideen eta lagunen saminarekin. Haiek, hemendik aurrera, erakundeek eman diezaieketen laguntza guztia jaso beharko dute, batez ere krimen horrek beren bizitzetan sortutako kaltea ahal den neurrian konpontzeko.

    Erakunde honek jendaurrean salatzen du, berriro ere, matxismo hiltzaileak eragin guztiz kaltegarria izaten jarraitzen duela emakumeen bizitzetan, eta euskal gizarte osoari eta bere erakundeei eskatzen die irmoki konprometitu daitezela egiturazko gaitz horren kontra eta ideologia eta balio matxisten kontra borrokatzen, hiltzen duen indarkeriaren azken kausa baita. 

    Arartekoak bide horretan lanean jarraituko du, sendo eta modu nekaezinean, matxismoaren adierazpen guztiak salatzen eta emakumeen eta umeen giza eskubideak babesteko duen konpromisoa egunero berritzen, emakumeen eta gizonen berdintasunaren alde.

    Vitoria-Gasteiz, 2024ko abenduaren 2a

  • Arartekoaren proposamen horrek kexa batean du jatorria. Erdi-askatasuneko erregimenean zeuden bi atzerritar, hirugarren sektoreko erakunde bateko baliabideen erabiltzaileak, kexu ziren Bizkaiko espetxean hirugarren graduan sailkatutako atzerritarren edo baldintzapean askatutakoen identifikazio-dokumentazioa atxikitzeko prozedurengatik.
  • Manuel Lezertua arartekoa Arabako Batzar Nagusietako Berdintasun, Euskara eta Gobernantza Batzordearen aurrean agertu da, Elkarrekin Araba-Podemos/Ezker Anitza-IU/Berdeak Equo/Alianza Verde y EH Bildu batzarkide-taldeek egindako eskaerari jarraituz, aurretiko hitzorduaren funtzionamendu egokia azaltzeko.

    AGERRALDIA  

    Vitoria-Gasteiz, 2024ko azaroaren 21a

  • Antolaketa arrazoiak direla eta, 2024ko azaroaren 21ean, osteguna, itxita egongo dira herritarrei arreta zuzeneko bulegoak.
banner-internacional

EUROPAKO ETA NAZIOARTEKO GAIEN BULEGOA

Partaide garen nazioarteko erakundeak

Ararteko erakundearen funtzioa ez da bakarrik herritarren eskubideak babestea herri-administrazioen jarduera okerren aurrean, ezta jarduera oker horien atzean egon ohi diren politika publikoak ebaluatzea ere. Honako hau ere Ararteko erakundearen zeregina da: giza eskubideak ezagutzea eta ezagutaraztea, bai eta horien oinarri diren balioak ere. Horrez gain, eskubide horiek errespetatzen duen kultura sustatu nahi du; honela, pertsona guztiek goza dezatela sustatzeko eta agintaritza publikoek eskubide horiek errespeta eta defenda ditzatela sustatzeko. Euskal Autonomia Erkidegoan giza-eskubideen alde aurrera egiteko, ezinbestekoa da kanpora begiratzea eta araudi- eta jurisprudentzia-berritasunen jarraipen estua egitea, bai eta Arartekoarekin giza-eskubideak defendatzeko eta sustatzeko zeregina partekatzen duten nazio-mailako eta nazioarteko erakundeen jardunbide egokien jarraipena ere.

Testuinguru horretan eta Europako eta nazioarteko dimentsioa Arartekoaren lanean txertatzeko xedearekin, 2018an Europako eta Nazioarteko Gaien Bulegoa sortu zen. Bulego horrek hiru funtsezko zeregin ditu:

  1. Arartekoaren parte-hartzea kudeatzea herriaren defentsa-erakundeen nazioarteko sareetan. Gaur egun, Arartekoa Ombudsmanaren Nazioarteko Institutuko, Herriaren Defentsa-erakundeen Europako Sareko, Ombudsmanaren Iberoamerikako Federazioko, Haurren Defentsa-erakundeen Europako Sareko eta Mandatari Linguistikoen Nazioarteko Elkarteko kidea da. Erakunde horietan parte hartzearen bidez, Arartekoak beste herriaren defentsa-erakunde batzuen lana ezagutzeko eta horietatik ikasteko aukera du. Horrez gain, Arartekoak bere esperientzia propioak ere partekatu ditzake, erabilgarriak izango direnak beste defentsa-erakunde batzuen lanerako.
  2. Giza-eskubideen Europako eta nazioarteko Zuzenbidea erakundearen eguneroko lanera txertatzea; Arartekoaren ebazpenek, gomendio orokorrek eta txostenek giza-eskubideen nazioarteko iturriak behar bezala aprobetxatu ditzaten eta horietatik hornitu daitezen; horrela, herritarren eskubideei hobeto bermatzeko.
  3. Giza-eskubideen berritasunak nazioartean ezagutarazi eta hedatzeko, eta bere ezagutza Euskal Autonomia Erkidegoan eta bere erakunde publikoetan zabaltzeko.

Arartekoaren nazioarteko jarduera

Zure oinarrizko eskubide garrantzitsuenak itunek eta nazioarteko erakundeek ere babesten dituzte. “Giza eskubideak” izenekoak dira. Horrenbestez, pertsonen ondasun eta balio funtsezkoenekiko errespetua nazioarteko komunitate osoaren intereseko gaia da, eta ez soilik herrialde bakoitzerako edo munduko gobernu bakoitzerako beren mugen barruan. Pertsona guztiek oinarrizko eskubide berberak dituzte, eta haiek toki guztietan errespetatzen direla egiaztatzeko mekanismoak daude.

Giza eskubide unibertsalak

Giza eskubideek pertsona guztien eskubideak babesten dituzte. Diskriminaziorik eza da oinarrizko printzipioetako bat. Ez dira garrantzitsuak sexua, adina, azalaren kolorea, etnia, nazionalitatea, hizkuntza, desgaitasuna, gaixotasuna, sexu-orientazioa, genero-identitatea, sexu-ezaugarriak, erlijioa edo ideologia, jabetza edo egoera sozioekonomikoa: mundu guztiari dagozkio giza eskubideak berdin.

50eko eta 60ko hamarraldietan egin ziren giza eskubideei buruzko lehenengo itunak diskriminaziorik ezaren printzipio horretan oinarritu ziren. Egileek pentsatu zuten printzipio hori nahikoa izango zela pertsona guztiak berdin babesteko. Nolanahi ere, hamarraldiak igaro ahala, ikusi da pertsona-talde batzuek beren eskubideak eskuratzeko edo baliatzeko zailtasun gehiago dituztela. Horregatik, geroago, unibertsalak ez diren beste itun batzuk egin ziren; izan ere, ezaugarri edo baldintza jakin batzuk dituzten pertsonentzat baino ez dira, eta pertsona horiei babes gehigarria ematen eta eskubide unibertsaletarako sarbidea errazten saiatzen dira. Zure giza eskubideak zein diren jakiteko eta itun horien berri izateko, artxibo erantsiak irakurri ditzakezu. Eskubide horien babesa praktikan nola bermatzen den jakiteko, jo ezazu hona: “Zure giza eskubideen bermeak”.

Pertsona guztien giza eskubideak

Talde espezifikoen giza eskubideak

Gure estatuak, EBko gainerako estatu kideek bezala, giza eskubideak aitortzen eta finkatzen dituzten nazioarteko itun batzuk sinatu ditu, haien edukia garatuz eta babesteko nahiz benetan betetzeko bermeak ezarriz. Giza eskubideen nazioarteko itun bat betetzeko konpromisoa hartzeak ez du esan nahi eskubideak automatikoki errespetatuko direnik edo besterik gabe beteko direnik. Herrialde bateko agintari publiko guztiek, baita geure agintariek ere, giza eskubideen arabera jardun behar dute. Eskubide horiek errespetatzeko eta betetzeko lehenengo arduradunak dira, arduradun nagusiak. Ez dute eragotzi edo oztopatu behar eskubide horiek askatasunez baliatzea, beren eskubideak baliatu nahi dituzten pertsonak babestu behar dituzte eskubide horiek eragotzi nahi dizkieten pertsonengandik, eta beharrezko neurriak hartu behar dituzte eskubide horiek benetan baliatu ahal ditzaten. Hori egiteko betebeharra dute agintari publiko guztiek: botere legegilea, betearazlea eta judiziala; estatu-, autonomia-, foru- eta toki-agintariak.

Hala ere, giza eskubideak nazioartekotzeak esan nahi du eskubideak betetzea ez dela herrialde bakoitzaren esku uzten; eskubide horiek fede onez bere mugen barnean babestuko dituen uste osoa dago. Aitzitik, erakundeak eta mekanismoak zehazten dira, eta, haiei esker, alde batetik, nazioarteko komunitateak jakin dezake herrialde bakoitzak giza eskubideen konpromisoak betetzen ari den ala ez; bestetik, pertsonei nazioarteko erakundeetan ez-betetzeak salatzeko aukera emango diete. Haiei buruz gehiago jakiteko, irakurri honako dokumentu hauek:

Giza eskubideen ber orokorrak

Giza eskubideen bermeka Europan

Ararteko erakundearen funtzioa ez da bakarrik herritarren eskubideak babestea herri-administrazioen jarduera okerren aurrean, ezta jarduera oker horien atzean egon ohi diren politika publikoak ebaluatzea ere. Honako hau ere Ararteko erakundearen zeregina da: giza eskubideak ezagutzea eta ezagutaraztea, bai eta horien oinarri diren balioak ere. Horrez gain, eskubide horiek errespetatzen duen kultura sustatu nahi du; honela, pertsona guztiek goza dezatela sustatzeko eta agintaritza publikoek eskubide horiek errespeta eta defenda ditzatela sustatzeko. Euskal Autonomia Erkidegoan giza-eskubideen alde aurrera egiteko, ezinbestekoa da kanpora begiratzea eta araudi- eta jurisprudentzia-berritasunen jarraipen estua egitea, bai eta Arartekoarekin giza-eskubideak defendatzeko eta sustatzeko zeregina partekatzen duten nazio-mailako eta nazioarteko erakundeen jardunbide egokien jarraipena ere.

Testuinguru horretan eta Europako eta nazioarteko dimentsioa Arartekoaren lanean txertatzeko xedearekin, 2018an Europako eta Nazioarteko Gaien Bulegoa sortu zen. Bulego horrek hiru funtsezko zeregin ditu:

  1. Arartekoaren parte-hartzea kudeatzea herriaren defentsa-erakundeen nazioarteko sareetan. Gaur egun, Arartekoa Ombudsmanaren Nazioarteko Institutuko, Herriaren Defentsa-erakundeen Europako Sareko, Ombudsmanaren Iberoamerikako Federazioko, Haurren Defentsa-erakundeen Europako Sareko eta Mandatari Linguistikoen Nazioarteko Elkarteko kidea da. Erakunde horietan parte hartzearen bidez, Arartekoak beste herriaren defentsa-erakunde batzuen lana ezagutzeko eta horietatik ikasteko aukera du. Horrez gain, Arartekoak bere esperientzia propioak ere partekatu ditzake, erabilgarriak izango direnak beste defentsa-erakunde batzuen lanerako.
  2. Giza-eskubideen Europako eta nazioarteko Zuzenbidea erakundearen eguneroko lanera txertatzea; Arartekoaren ebazpenek, gomendio orokorrek eta txostenek giza-eskubideen nazioarteko iturriak behar bezala aprobetxatu ditzaten eta horietatik hornitu daitezen; horrela, herritarren eskubideei hobeto bermatzeko.
  3. Giza-eskubideen berritasunak nazioartean ezagutarazi eta hedatzeko, eta bere ezagutza Euskal Autonomia Erkidegoan eta bere erakunde publikoetan zabaltzeko.

Arartekoaren nazioarteko jarduera

Zure oinarrizko eskubide garrantzitsuenak itunek eta nazioarteko erakundeek ere babesten dituzte. “Giza eskubideak” izenekoak dira. Horrenbestez, pertsonen ondasun eta balio funtsezkoenekiko errespetua nazioarteko komunitate osoaren intereseko gaia da, eta ez soilik herrialde bakoitzerako edo munduko gobernu bakoitzerako beren mugen barruan. Pertsona guztiek oinarrizko eskubide berberak dituzte, eta haiek toki guztietan errespetatzen direla egiaztatzeko mekanismoak daude.

Giza eskubide unibertsalak

Giza eskubideek pertsona guztien eskubideak babesten dituzte. Diskriminaziorik eza da oinarrizko printzipioetako bat. Ez dira garrantzitsuak sexua, adina, azalaren kolorea, etnia, nazionalitatea, hizkuntza, desgaitasuna, gaixotasuna, sexu-orientazioa, genero-identitatea, sexu-ezaugarriak, erlijioa edo ideologia, jabetza edo egoera sozioekonomikoa: mundu guztiari dagozkio giza eskubideak berdin.

50eko eta 60ko hamarraldietan egin ziren giza eskubideei buruzko lehenengo itunak diskriminaziorik ezaren printzipio horretan oinarritu ziren. Egileek pentsatu zuten printzipio hori nahikoa izango zela pertsona guztiak berdin babesteko. Nolanahi ere, hamarraldiak igaro ahala, ikusi da pertsona-talde batzuek beren eskubideak eskuratzeko edo baliatzeko zailtasun gehiago dituztela. Horregatik, geroago, unibertsalak ez diren beste itun batzuk egin ziren; izan ere, ezaugarri edo baldintza jakin batzuk dituzten pertsonentzat baino ez dira, eta pertsona horiei babes gehigarria ematen eta eskubide unibertsaletarako sarbidea errazten saiatzen dira. Zure giza eskubideak zein diren jakiteko eta itun horien berri izateko, artxibo erantsiak irakurri ditzakezu. Eskubide horien babesa praktikan nola bermatzen den jakiteko, jo ezazu hona: “Zure giza eskubideen bermeak”.

Pertsona guztien giza eskubideak

Talde espezifikoen giza eskubideak

Gure estatuak, EBko gainerako estatu kideek bezala, giza eskubideak aitortzen eta finkatzen dituzten nazioarteko itun batzuk sinatu ditu, haien edukia garatuz eta babesteko nahiz benetan betetzeko bermeak ezarriz. Giza eskubideen nazioarteko itun bat betetzeko konpromisoa hartzeak ez du esan nahi eskubideak automatikoki errespetatuko direnik edo besterik gabe beteko direnik. Herrialde bateko agintari publiko guztiek, baita geure agintariek ere, giza eskubideen arabera jardun behar dute. Eskubide horiek errespetatzeko eta betetzeko lehenengo arduradunak dira, arduradun nagusiak. Ez dute eragotzi edo oztopatu behar eskubide horiek askatasunez baliatzea, beren eskubideak baliatu nahi dituzten pertsonak babestu behar dituzte eskubide horiek eragotzi nahi dizkieten pertsonengandik, eta beharrezko neurriak hartu behar dituzte eskubide horiek benetan baliatu ahal ditzaten. Hori egiteko betebeharra dute agintari publiko guztiek: botere legegilea, betearazlea eta judiziala; estatu-, autonomia-, foru- eta toki-agintariak.

Hala ere, giza eskubideak nazioartekotzeak esan nahi du eskubideak betetzea ez dela herrialde bakoitzaren esku uzten; eskubide horiek fede onez bere mugen barnean babestuko dituen uste osoa dago. Aitzitik, erakundeak eta mekanismoak zehazten dira, eta, haiei esker, alde batetik, nazioarteko komunitateak jakin dezake herrialde bakoitzak giza eskubideen konpromisoak betetzen ari den ala ez; bestetik, pertsonei nazioarteko erakundeetan ez-betetzeak salatzeko aukera emango diete. Haiei buruz gehiago jakiteko, irakurri honako dokumentu hauek:

Giza eskubideen ber orokorrak

Giza eskubideen bermeka Europan

Topaketen helburua da Europako Kontseiluaren eta Europako defentsa-erakundeen arteko lankidetza-gune bat sortzeko ekimenari jarraipena ematea, Veneziako Printzipioak ezartzearen inguruan, printzipio horiek Ombuds erakundeen jardunerako erreferentziako parametrotzat hartuta.

Arartekoaren Haur eta Nerabeentzako Bulegoak Nazio Batuen Haurren Eskubideen Batzordearekin partekatu ahal izan ditu gure lurraldeko haur eta nerabeen eskubideen egoeraz dituen kezka eta proposamen nagusiak, Haurren Eskubideei buruzko Konbentzioan Nazio Batuen Batzordeak esleituta daukan Espainiako Estatuaren aldizkako jarraipen-prozesuaren esparruan.

Arartekoak txosten batean adierazi dio Batzordeari Euskadin haur eta nerabeen eskubideen betetze-mailaz egin duen balorazioa, eta Genevan parte hartu du, haurren erakundeen ordezkari batzuekin batera, Estatuak emandako informazioa kontrastatzeko asmoz Haurren Eskubideen Batzordeak gizarte zibilarekin egiten duen topaketan. Horren guztiaren bidez, Espainiari azkenean egiten zaizkion gomendioen diagnostiko osoagoa eta formulazio zehatzagoa egiten lagundu nahi da.

TXOSTENA

Vitoria-Gasteiz, 204ko urriaren 11

Europan, gero eta LGTBI pertsona gehiago dira libre sentitzen direnak aho betean nor diren adierazteko. Era berean, LGTBI pertsonek gero eta indarkeria, jazarpen eta intimidazio gehiago jasaten dute, batez ere kolektibo horretako pertsona gazteenek. Horixe da 2024ko maiatzaren 14ean Europar Batasuneko Oinarrizko Eskubideen Agentziaren (FRA) “LGTBIQ pertsonen berdintasuna bidegurutzean: aurrerapenak eta erronkak” txostenak ondorioztatzen duena. Txosten hori ingelesez publikatu zen.

Txostenak, halaber, LGTBI pertsonek Europan dituzten esperientziak, iritziak eta erronkak jasotzen ditu, inkestan jasotako erantzunetan oinarrituta. Inkesta horretan Europar batasuneko 27 herrialde kideetako LGTBI pertsonek hartu dute parte, bai eta Albaniako, Ipar Mazedoniako eta Serbiako LGTBI pertsonek ere. Guztira 100.000 pertsona izan dira. FRAk 2019an eta 2012an egindako aurreko inkestetatik izan diren aldaketak ere nabarmendu ditu ikerketak.

Europan, badirudi LGTBI pertsonen eskubideak bermatzeko eta babesteko aurrerapenak motelak direla, baina mailakatuak. LGTBI kolektiboko pertsonen erdia baino gehiagok aho betean adierazten dute beren sexu-orientazioa, genero-identitatea eta sexu-ezaugarriak. Hala ere, pertsona gehienek saihestu egiten dute beren bikotekideen eskutik joatea kaletik, erasoen beldur direlako. Nahiz eta LGTBI pertsonen aurkako diskriminazioa ikusezina eta altua den (behar baino salaketa gutxiagoren fenomenoak bere horretan jarraitzen du), datuek pixkanakako beherakada adierazten dute. Hala ere, indarkeria-, jazarpen- eta intimidazio-maila altuagoa izan da beste inkesta batzuekin alderatuta. Erakundeen babesari dagokionez, lau pertsonatik soilik batek uste du bere gobernuek aurre egiten dietela LGTBI pertsonen aurkako aurreiritziei eta intolerantziari. Horrek adierazten du beherakada egon dela 2019. urtearekin alderatuta. Nolanahi ere, ikastetxeetan pertzepzio positiboa nabarmentzen da, LGTBI pertsona gazteek irakasleen eta ikasleen babes handiagoa sentitzen dutela baieztatzen baitute. Gainera, adierazten dute eskolek LGTBI pertsonen inguruko gaiak modu positiboan eta proaktiboan jorratzen dituztela.

Txostenak nabarmentzen du, halaber, LGTBI pertsonen esperientziak nabarmen aldatzen direla Europar Batasuneko herrialde batetik bestera, eta talde bakoitzak erronka ezberdinei egin behar diela aurre. Hala, pertsona intersexualek, transek, ez-bitarrek eta genero-aniztasuna dutenek jazarpen eta indarkeria gehiago jasaten dute. Aukera gehiago dituzte osasun mentaleko arazoak izateko, bai eta pentsamendu suizidak izateko ere. Halaber, pertsona horiek etxerik gabe geratzeko aukera gehiago dituzte eta arreta medikoa jasotzeko zailtasun gehiago. Gauza bera gertatzen da desgaitasuna edo zailtasun ekonomikoak dituzten LGTBI pertsonekin, bai eta etnia- edo arraza-taldeetako edo beste talde gutxituen kide diren LGTBI pertsonekin ere.

Espainian jaso diren erantzunek bat egiten dute EB osoko batez bestekoarekin, nahiz eta zenbait gairen arteko aldeak nabarmentzen diren. Hala, bi egoera bereizten dira positiboki. Alde batetik, LGTBI pertsona-taldeen artean irekiago eta aho batean adierazten dute beren orientazio eta identitate sexuala, baina pertsonen ehuneko txikiago batek kaletik bere bikotekidearen eskutik joatea saihesten dute. Beste alde batetik, nabarmenki bereizten da negatiboki, azken urteetan, LGTBI pertsonen aurkako indarkeria, aurreiritziak eta intolerantzia areagotu egin direla. Agintari publikoek aurreiritziei eta intolerantziari eraginkortasunez aurre egiten dietelaren inguruko sentsazioa nabarmentzen bada ere, zifra horrek Europako batez bestekoa (% 58) bikoizten du. Hezkuntza-eremuan, EBrekin alderatuta, badirudi ikasle gehiagok ezkutatzen dutela beren LGTBI identitatea ikasgelan. Halaber, LGTBI pertsona gisa eskoletan beren eskubideak bermatzen eta babesten dituztela sentitzen da arinki. Nolanahi ere, inkesta egin duten LGTBI pertsonen % 66 dio bere ikastetxean inoiz ez dela LGTBI pertsonekin lotutako gaiez hitz egin.

Testuinguru horretan, FRAk gobernuei eskatzen die honako gai hauetan esku hartu dezaten:

  • Diskriminazioa: esparru guztietan diskriminazioa jorratzea, tratu-berdintasunari buruzko EBren zuzentarauaren transposizioaren bidez, bai eta berdintasun-erakundeen arauei buruzko zuzentarauen transposizioaren bidez ere (ikus Arartekoak zuzentarau horiei buruz egindako azken oharra). Berdintasun-erakundeak gaitzea eta baliabide egokiak ematea, biktimei laguntza hobea emateko.
  • Hezkuntza: eskolak ikaskuntza-gune seguruak eta onuragarriak izatea haur eta nerabe guztientzat. Eskola-jazarpenari heltzea eta ikasketa-planak eta hezkuntza-sistemak EBk sustatutako jardunbide egokienetan oinarritzen direla bermatzea.
  • Osasuna: kalitatezko osasun-laguntza jasotzeko aukera bermatzea, osasun mentalerako laguntza barne. "Bihurketa-praktikak" eta ezinbestekoak ez diren esku-hartze medikoak amaitzea.
  • Online gorrotoa: online gorrotoari aurre egitea, bai eta LGBTI pertsonen aurkako desinformazio-kanpainei ere. Algoritmoen zeihartasun arriskuaren aurka egitea eta plataforma digitalen erantzukizuna bermatzea, EBko legeriaren arabera.
  • Gorroto-delituak: LGTBI pertsonen aurkako jazarpena eta indarkeria inolaz ere onartuko ez duen kultura ezartzea. Polizia-prestakuntzan inbertitzea, LGTBI pertsonen aurkako gorrotoak eragindako delituak behar bezala identifikatu, erregistratu eta ikertuko dituztela bermatzeko. Horren helburua biktimak seguru sentitzea da, erasoak salatzeko eta bidezko tratua jasotzeko. Prozesu penaletan, aurreiritziak delituaren faktore larrigarritzat hartzea.

2024ko maiatzaren 7an, Europar Batasuneko Kontseiluak bi zuzentarau onartu zituen, tratu-berdintasuna sustatzeko erakundeek bete beharreko gutxieneko estandar lotesleak ezartzen dituztenak diskriminazioa prebenitzeko, berdintasuna sustatzeko, diskriminazioaren biktimei laguntzeko eta justizia berrezartzeko:

Berdintasunerako erakundeak sortzearen aldeko EBren bultzada 2000ko lehenengo hamarkadan hasi zen, EBko legeriak berdintasuna sustatzeko erakundeak izendatzeko betebeharra ezarri zuenean. Hala, arraza-berdintasunari buruzko 2000/43/EE eta 2004/113/EE zuzentarauen eta emakumeen eta gizonen berdintasunari buruzko 2006/54/EE eta 2010/41/EB zuzentarauen eskutik, EBko herrialde guztiek dituzte berdintasun-erakundeak. Euskadin, Emakundek emakumeen eta gizonen berdintasuna sustatzen du. Emakunde Europako zuzentarau horien aurretik sortu zen Eusko Jaurlaritzari lotutako erakunde autonomo gisa.  

Hala ere, zuzentarau horiek berdintasun-erakundeak sortzea eta gutxieneko funtzioak esleitzea baino ez zuten ezartzen, eta diskrezionalitate-tarte handia utzi zieten estatuei haien egitura eta funtzionamendua zehazteko. Horren ondorioz, EBko estatuetan desberdintasun nabarmenak daude independentziari, eskumenei eta erakunde horiei esleitutako baliabideei dagokienez, eta horrek, aldi berean, diskriminazio asimetrikoaren aurkako babes-sistema dakar, estatu batetik bestera alde handiak baitaude.

Horregatik, EBn berdintasuna sustatzeko sistema indartzeari begira, onetsi berri diren zuzentarauen xedea da tratu-berdintasuna sustatzeko erakundeen funtzionamendurako gutxieneko baldintzak ezartzea, haien eraginkortasuna hobetzeko eta independentzia bermatzeko, tratu-berdintasunaren printzipioaren aplikazioa indartze aldera. Nabarmendu behar da zuzentarauek Europako Kontseiluaren Arrazakeriaren eta Intolerantziaren aurkako Komitearen (ECRI) 2017ko Politika Orokorreko 2. gomendioa eta Nazio Batuen 1993ko Parisko Printzipioak aipatzen dituztela, irizpide lotesleak egiteko inspirazio-estandar gisa.

Zuzentarauen estandar lotesleen azterketatik bereziki honako alderdi hauek nabarmendu behar dira:

  • Independentzia eta posizio instituzionala: Organismoak independentea eta kanpoko eraginik gabea izan behar du, Gobernuaren jarraibiderik eskatu eta onartu gabe, eta barne-egitura propioa izan behar du (3.1 artikulua). Organismoak askotariko mandatua duen beste organismo bateko kide izan daitezke — defentsa-erakundeak eta giza eskubideen erakunde nazionalak, esaterako —, eta berdintasun-arloko mandatua benetan gauzatzen dela bermatu beharko dute (3.4 artikulua).
  • Baliabide nahikoak: Estatuek beren eskumen guztiak eraginkortasunez gauzatzeko behar dituzten giza baliabideak, baliabide teknikoak eta finantza-baliabideak eman beharko dizkiete erakundeei (4. artikulua).
  • Eremu materiala: erakundeen jarduera-eremu materiala argitzen duen artikulu espezifikorik ez badago ere, haien ekintzak erakunde publiko eta pribatuetara hedatuko direla aipatzen da (5.2 artikulua).
  • Sentsibilizazioa, prebentzioa eta sustapena: erakundeek diskriminazioa modu eraginkorragoan prebenitzeko eta berdintasuna sustatzeko ahalmena izan behar dute, erakunde publiko eta pribatuen artean ekintza positiboak sustatzea eta berdintasuna zeharkako printzipio gisa txertatzea barne (5. eta 6. artikuluak).
  • Tresna-ugaritasuna: organismoei ahalmena ematen zaie balizko diskriminazio-kasuei buruzko ikerketak egiteko (8.2 eta 8.3 artikuluak); erabaki lotesleak edo ez-lotesleak emateko (9. artikulua); prozesu judizial zibiletan eta administrazioarekiko auzietan jarduteko, bai eta prozedura judizialetan oharrak aurkezteko eskubidea ere, prozesua biktimen eskariz edo ofizioz hastean (10. artikulua, EBJAren C-54/07 epaiari erreferentzia eginez); eta auziak ebazteko metodo alternatiboak aplikatzeko, hala nola bitartekaritza eta adiskidetzea (7. artikulua).
  • Legeak eta politikak egiteko prozesuan aurretiazko kontsulta egitea: prozedurak ezarriko dira gobernuek eta agintari publikoek berdintasun-erakundeei kontsulta egin diezaieten berdintasun-zuzentarauetatik eratorritako eskubide eta betebeharrekin lotutako legeriari, politikei eta programei buruz (15. artikulua).

Zuzentarauak indarrean sartzen direnetik estatuek 2026ko ekainaren 19ra arteko epea dute berdintasun-organismoei buruzko estandarrak indarrean jartzeko beharrezko lege-, erregelamendu- eta administrazio-neurriak hartzeko.

Arartekoak bat egin du Europako Ombudsmanaren deiarekin, zeinak Europako herritarrak datozen Europako hauteskundeetan parte hartzera animatzen dituen. Euskadin ekainaren 9an izango dira. 

Dei hori garrantzitsua da, izan ere, hauteskunde horietako partaidetzak beheranzko joera argia du, eta horrek desitxuratu egin dezake bizikidetza demokratikoaren balioak, pertsonen oinarrizko eskubideak eta Europako Zuzenbide Estatua defendatzeko sortu ziren Europar Batasuneko erakundeen legitimitatea. 

Erakunde demokratiko sendoek, azken batean, herritarren partaidetzan aurkitzen dute beren legitimazioa. Horregatik, Arartekoak oro har hauteskunde-dei guztietan parte hartzera animatzen ditu herritarrak.

ENO SAREAREN ADIERAZPENA

Vitoria-Gasteiz, 2024ko apirilaren 3a
 

Aurten, 2024an, Arartekoa elkarlanean ari da Europar Batasunaren eta Latinoamerikaren arteko lankidetza-programarekin, EUROsociAL- izenekoarekin, gizarte-kohesioa sustatzeko. Arartekoaren ekarpena gobernantza demokratikoaren arloaren eta programaren justiziara iristeko ekintza-ildoaren barruan kokatzen da. Txileko agintariek berariaz eskatuta, Arartekoa Txileko Justizia Ministerioari laguntzen ari zaio gazte-justiziaren erreforma-prozesuan, bereziki, Gazteen Gizarteratze-sistema martxan jartzeko prozesuan.  

Zehazki, martxoan, Ministerioak justizia errestauratiboari eta bitartekaritzari buruzko sentsibilizazio- eta prestakuntza-prozesu bat hasi du, Ipar Makrozonako justizia-sektoreko eragileei zuzenduta (fiskalak, epaileak, defendatzaile publikoak, gazteak gizarteratzeko zerbitzua), kasu posibleak bideratzeko eta kudeatzeko. Arartekoaren justizia-arloko arduraduna Txileko iparraldeko hiru zonatan (Antofagasta, Copiapó eta Coquimbo) martxoaren 15ean, 18an eta 20an egingo diren eskualdeetako konferentzietara joango da. Bertan, tokiko agintariei, agintari judizialei, eragile juridikoei eta bitartekaritzako eta gazteak gizarteratzeko langileei aurkeztuko die Arartekoak justizia errestauratiboaren Europako eta nazioarteko estandarren eta printzipioen garapenean duen esperientzia eta Euskadik gazte-justizia errestauratiboaren sistema ezartzeko duen esperientzia partekatuko die.

Halaber, eta lankidetza hori bukatzeko, martxoaren 21ean, Arartekoak Latinoamerikarako Justizia Errestauratiboaren Eskualde Mintegian parte hartuko du. Mintegia herrialdeko hiriburuan izango da, Santiagon (Txile), eta Latinoamerika osoko partaideak joan ahalko dira. Eskualdeko Mintegian, agintari gorenek (Txileko Justizia ministroa eta Europar Batasunak Txilen duen Ordezkaritzako ordezkari bat, besteak beste, bertaratzea aurreikusita dago) Txileko Gazteen Gizarteratze-sisteman justizia errestauratiboa martxan jartzean lortutako aurrerapenei buruz hitz egingo dute. Arartekoaren justizia-arloko arduradunak, Arartekoaren izenean, gaian aditua den erakundea den aldetik, Txileko erreforma-prozesua Europako eta nazioarteko estandarretara egokitzen den azalduko du.

Laburbilduz, Arartekoak ekimenari egindako ekarpen horri esker, erakundeak nazioartean aurkez dezake bere ildo estrategikoa Arartekoaren erakundean bertan errestaurazio-praktikak abian jartzeko, bai eta justizia errestauratiboaren aldeko bultzada partekatzeko ere, justiziaren sistema formalari kalitatea ematen dion eredu osagarri gisa, biktimen beharrei erantzuten dielako, adingabe arau-hausleen erantzukizuna eta berreziketa sustatzen dituelako eta gizarte osoa prozesu horietan inplikatzen duelako. Gainera, Txileko sistemak Herriaren Defendatzailerik ez duenez, Arartekoari eskatu zaio Txileko agintariei Ombuds erakundea edo Herriaren Defendatzailearen figura ezagutzera emateko, gobernantza demokratikoan garrantzi handiko erakundea baita.

Nazioarteko Dokumentuak

Personas intersexuales

Europako Parlamentuaren ebazpena, 2019ko otsailaren 14koa, pertsona intersexualen eskubideei buruzkoa (ingelesez)

Directrice reconocimiento facial_0

Europako Kontseiluaren gidalerroak, aurpegia ezagutzeko teknologiei buruzkoak (ingelesez)

Igualdad retributiva

Europako Eskubide Sozialen Batzordearen erabakia 124/2016 zenbakiko kasuan - Emakumeen eta gizonen ordainsari berdintasuna (ingelesez)

Guidance Note preventing and combating THB related to war in Ukraine

Ukrainako gerraren testuinguruan pertsonen salerosketa saihesteko gomendioak (ingelesez)

Intereseko estekak

Erakundeak

Irudiak