Herritar batek Arartekoari adierazi zion ez zegoela konforme Gasteizko udal gizarte-zerbitzuen jarduerarik ezarekin, sei urteko bere biloba babesik gabe gera zitekeelako. Kexagilea umearen amona da, aitaren aldetik, eta azaldu zuen umearen gurasoek aspalditik estupefazienteekiko eta alkoholarekiko adikzioa dutela, gatazkak bikote barruan, antolatu gabeko familia-jarduera eta haurra hezteko gaitasunik eza. Arrazoi horiengatik, ez omen ziren behar bezala zaintzen ari beren semea.
Kontatu zuenez, udal gizarte-zerbitzuekin harremanetan egon da 2019az geroztik, berak bilobaren babesgabetasun-arriskuko egoeraz ohartarazi zuenetik, eta erreferentziako profesionalei jakinarazi die zer egoeratan dagoen bere biloba. Hala ere, gizarte-zerbitzuek ez omen zuten jarduerarik burutu. Kexagilearen esanean, bere bilobak anaia bat dauka eta harekin esku hartu zuten, babesgabetasun-arriskuan zegoelako, amaren aldeko amonaren kargura geratu zen arte. Gertakari hark kezka handitzen zion, prebentzioz jarduten ez bazen, ez ote zen errepikatuko bere bilobaren babesgabetasun-egoera hura.
Kexagilearen esanean, bere asmoa, une oro, agintari eskudunei familiaren egoeraren berri ematea izan da, gizarte-zerbitzuek familiari beharrezko laguntza eman ahal izateko, eta udal zerbitzuetako gizarte-langileei eta psikologoei adierazi zien ahal zen neurrian laguntzeko prest zegoela, haurraren ongizatea bermatzeko. Gaineratu zuen 2023an handitu egin zela bere kezka, bilobarengan nabaritzen hasi zen kalte emozionalagatik, harekin harreman estua baitu.
Gizarte-zerbitzuek ezer egiten ez zutelakoan, udalari ere egin zion idazki bat, bilobaren babes-espedientearen kopia bat eskatzeko. Eskaera ukatu egin zioten. Arartekoak kasu horri buruzko informazioa galdegin zion Gasteizko Udalari.
Bilobaren babesgabetasun-espedientearen kopia bat ukatzeari buruz, Arartekoak ez zuen legez kontrako ezer ikusi ukapenean, izan ere, kexagilea ez zen espedientearen titularra, eta halaxe jakinarazi zitzaion interesdunari. Udalak bidalitako erantzuna (eskatu eta handik bost hilabetera) txosten labur bat izan zen. Bertan adierazi zuen esku-hartzea 2019an hasi zela, umeak urtebete zuenean, aitaren aldeko amonak eskatuta. 2020an, babesgabetasun-ikerketa bat hasi omen zen eta txosten bat prestatu omen zen, baina txosten hartan ez omen zen bildu informazio nahikorik, ezta egintzen eta egoeren adierazle objektiborik ere, babesgabetasun larriko egoera diagnostikatu ahal izateko.
Udalak dioenez, umearen gurasoek erabat errefusatzen dute oinarrizko gizarte-zerbitzuek esku hartzea; horregatik, adingabearen bilakaera etengabe eta zuzenean aztertzen ari da, informazio kontrastatua lortzeko eta, hari esker, umea babesgabetasun-arriskuan edo babesik gabe dagoen balioetsi ahal izateko, baina ez da esku-hartze sozioedukatiborik edo psikosozialik egiten ari.
Familien esku-hartzea eta laguntza beharrezkoak dira, dudarik gabe, edozein programa sozioedukatibo edo psikosozial egoki garatzeko. Hala ere, Arartekoaren ustez, gurasoek ez laguntzeak ezin du justifikaziorik gabe geldiarazi edo atzeratu babesik gabe dauden haurren balorazioa.
Erakunde honen iritzirako, udalak, haurrak babestearen arloan administrazio publiko eskuduna denez gero, ume horren eskubideak bermatu behar ditu, eta haren gurasoak semearen beharrez modu egokian arduratuko direla bermatu, haien lankidetza sustatuz eta egokitzat jotzen diren laguntza-baliabideak eskainiz familiari eta pertsonei.
Hori dela eta, Arartekoak Gasteizko Udalari gomendatu dio ahalik eta lasterren egin dezala ume horren babesgabetasun-egoeraren balorazioa, antzematen den babesgabetasun-mailari dagozkion babes-neurriak gauzatu ahal izateko.
EBAZPENA
Vitoria-Gasteiz, 2024ko maiatzaren 21a