Skip to main content
  • Getxoko eraikin bateko jabeen komunitateak Arartekoari kexa egin zion eta honako hau salatu zuen: lizentziarik gabe etxebizitza gisa gaitutako lokal batean hirigintzako legezkotasuna berrezartzeko hasi zen espediente batek ez zuela aurrera egiten.

    Kasua aztertu ondoren, Arartekoak Getxoko Udalari gomendatu zion administrazio-prozedura horren tramitazioa bizkortu zezala.

    Gomendio horri erantzunez, Getxoko alkateak txosten bat bidali dio Arartekoari, Hirigintza, Azpiegitura, Udal Eraikin eta Obra Arloko Administrazio Orokorreko teknikariak egina. Txosten horretan adierazten denez, Arartekoaren gomendioari jarraikiz, ofizioz eta justifikaziorik gabeko atzerapenik gabe bultzatzen ari da espediente horri dagokion administrazio-prozedura, lokal horren hirigintzako legezkotasuna berrezartzeko.

    Getxoko Udalaren baiezko erantzuna ikusita eta hirigintzako legezkotasuna berrezartzeko prozedura ofizioz bultzatzen ari dela baieztatuta, Arartekoak onartutzat jo du bere gomendioa eta, beraz, amaitu du kasu honetan izan duen esku-hartzea.

    Vitoria-Gasteiz, 2025eko apirilaren 11

  • Arartekoaren iritziz, pazienteak Arrasateko Aita Menni ospitaleko hartutako kalte zerebraleko unitate itundura bideratzeko asmoz Osasuneko lurralde ordezkaritzek onartu zituzten protokoloak diskriminatzaileak izan zitezkeen, adinagatik edo “adinkeriagatik”
  • Apirilaren 8a Etxebizitza funtsezko zutabea da ijito herriaren eskubideak gauzatzea eta berorrek gizartean, lanean eta ekonomian erabat parte hartzea bermatzeko
  •  2024. urtean 14.608 jarduketa egin dira guztia (aurreko urtean baino pixka bat gehiago); horietatik, 4.310 kexak eta kontsultak izan dira eta 28 ofiziozko espedienteak.

    Arreta zuzeneko bulegoetan guztira 10.150 jarduketa erregistratu dira. Horietatik, 4.134 hiru bulegoetako batean aurrez aurre kudeatutako kexak eta kontsultak izan dira, eta 6.016 zerbitzu telefoniko bidezko aholkularitza eta informazioari buruzkoak izan dira.

    2024an, bilera ugari egin ditugu gizarte-erakundeekin eta administrazioekin: Eusko Jaurlaritzako sailak eta zuzendaritzak, foru aldundiak, udalak eta beste erakunde batzuk. Gainera, Arartekoak aktiboki hartu du parte funtsean administrazioek, gizarte-erakundeek eta defentsa-erakundeek sustaturiko ekimenekin loturiko hainbat ekintza, jardunaldi eta ekitalditan; autonomia-erkidego eta estatu mailan zein nazioartean. Mota horretako 120 jarduera izan dira guztira.

    2024. urtean 2.905 kexa-espediente ebatzi dira. Espediente gehien izapidetu diren arloa gizarte-inklusioa izan da: espediente guztien %15,82 izan dira. Arlo horrek aurreko urteetako gorako joera areagotu du, aurreko urtearekin alderatuta %10 egin baitu gora. Horrez gain, Lanbidek DSBE eta BGDS bezalako prestazio ekonomikoei lotuta egiten duen kudeaketa izan da gai nagusia (403 espediente). Aipatu behar da osasunaren arloak izan duela gorakada handiena (%69,6) aurreko urtearekin konparatu ezkero, 2024an izapidetu diren espedienteetan bigarren arlo nagusia izanik (espediente guztien %13,34).

    Arreta publiko berezia behar duten kolektiboei berariaz lotuta dauden espedienteen kopuruak gora egiten jarraitzen du; izan ere, espediente horietan eta familia, haur eta nerabe eta emakumeen berdintasun eta osotasun gaiak jorratzen dituzten espedienteetan izan da erreklamazio gehien (espediente guztien %9,11).

    Administrazioei eragiten dieten izapidetutako espedienteen artean Eusko Jaurlaritza izan da erreklamazio gehien jaso dituen administrazioa (%53), nahiz eta aurreko urtearekin alderatuta erreklamazio gutxiago izan. Zehaztu behar da, alabaina, legegintzaldi berria datorrenean eta, ondorioz, Eusko Jaurlaritzako sailak berrantolatzen direnean hein batean zailagoa izaten dela interpretatzea Eusko Jaurlaritzako administrazioaren lan-arloen arabera espediente bakoitza nora bideratu behar den, kontuan izan behar baita espediente horietako asko kexari lotutako prozedura hastean beste izen batzuk zituzten sailen aurka aurkeztu zirela.

    Foru-administrazioei dagokienez, Bizkaiko eta Gipuzkoako foru-aldundien jarduketei lotuta egon diren espedienteen kopurua nabarmen igo da aurreko urtearekin alderatuta: %31 eta %43 igo dira, hurrenez hurren.

    Tokiko administrazioen jarduketa aztertzean ikusten dugu Bizkaiko udalek eta toki-erakundeek izan dutela orain ere espedienteen kopuru handiena, gainera aurreko urtean baino gehiago izan dituzte (%44 gehiago). Azpimarratzekoa da, era berean, Gipuzkoako toki-administrazioei lotuta izan den gorakada; Arabakoei lotutako espedienteen, aldiz, kopuruak behera egin du.

    Haur eta nerabeen eskubideak babestea etengabeko helburua da erakunde honen lanean. 2024an, haurren eta nerabeen presentzia edo tartean egotea argi eta garbi aipatu duten herritarrek jarritako kexei dagokienez, guztira 623 espediente izan ziren, hau da, Arartekoan aurkeztutako kasu guztien %14,45. Jasotako kexa guztien artean, bakarra izan zen adingabe batek aurkeztua.

    Edonola ere, garrantzitsua da Arartekoko Haur eta Nerabeen Kontseiluaren jarduera, izan ere, haur eta nerabeek entzunak izateko duten eskubidea gauzatzen du eta beraien hitza erakundearen jardueran sartzea ahalbidetzen du. Oraingo honetan, defentsa-erakundeen koordinaziorako jardunaldietan, txosten propioetan eta nazioarteko zenbait instantziak eskatuta egindakoetan.

    Arartekoak egiaztatu du etxebizitza eta ingurumena, oraindik ere, kezka-iturri direla herritarrentzat. Ingurumen arloan, aipagarria da Arartekoaren 1/2024 Gomendio Orokorra, otsailaren 21ekoa, non Euskadin emisio txikiko eremuak arautzeko proposamen batzuk egiten baitira.

    2024an, azkenean argitaratu da erakundea erreformatzeko proposamenen agiria, izenburu honekin: “Ararteko erakundea erreformatzeari buruzko gogoetak eta proposamenak”. Ararteko erakundea sendotzea eta finkatzea du helburu, funtsezko eginkizuna betetzen baitu demokrazia, zuzenbide estatua eta administrazio ona indartzen, eta, azken batean, giza eskubideak eta oinarrizko askatasunak babesten eta sustatzen.

    Gainera, Arartekoak Herriaren Defendatzaileen Koordinaziorako Jardunaldiak antolatu zituen. Edizio honetako gai nagusia administrazio ona sustatzea izan zen, administrazioen jarduera guztiei zeharka eska dakiekeen estandar gisa, eragina baitu herritarrek administrazioekin dituzten harremanetan.

    Bi azterlan ere aurkeztu dira, emakumeen eta LGTBI pertsonen eskubideen egoera hobetzeko asmoz gizartea sentsibilizatzeko: “Jarrera matxistak Euskadiko nerabeen eta gazteen artean” eta “Euskadiko LGTBI pertsonen aurkako diskurtsoei eta gorroto-jarrerei buruzko azterlana”. Gainera, izenburu hau zuen uda-ikastaroa antolatu zen: “Hezkuntza-ekitatearen eta eskolatzearen erronkak Euskadin”.

    2024an sendotu egin dira Arartekoak giza eskubideak defendatzeko beste erakunde eta organismo batzuekin dituen nazioarteko harremanak, Ombudsmanen Nazioarteko Institutuaren konferentzian eta batzar nagusian parte hartuz eta Arartekoak Europako Kontseiluko agintariekin egindako bileren bidez.

    Arartekoaren web orriaren bidez sar daiteke urteko txostenean: www.ararteko.eus

    EUSKO LEGEBILTZARRARENTZAKO URTEKO TXOSTENA 2024

    HAUR ETA NERABEENTZAKO BULEGOAREN TXOSTENA 2024

    Arartekoaren interbentzioa


    Vitoria-Gasteiz, 2025eko apirilaren 1a

  • Manuel Lezertua arartekoak parte hartu du, Estrasburgon, Herriaren defentsa-erakundeen eta giza eskubideen erakunde nazionalen (GEEN) goi mailako konferentzian. Topaketa hori Europako Kontseiluaren Ministroen Batzordeko Luxenburgoko Lehendakaritzak antolatu du.

    Bi egunetan barrena, Europako defentsa-erakundeen eta GEENen zenbait titularrek beren ikuspegia partekatu dute Zuzenbide Estatuak gaur egun aurre egin beharreko erronkez eta erakunde horiek berori defendatzeko orduan duten eginkizunaz, baita aro digitalean erabaki publikoak hartzearekin lotutako arriskuez eta aukerez ere. Ekitaldi horretan lantegi batzuk ere egin dira, hainbat ideia trukatzeko defentsa-erakundeen eta Europako Kontseiluaren arteko lankidetza-aukerei buruz eta Europako Kontseiluaren tresna erabakigarri batzuk aplikatzeari buruz, esaterako, Giza Eskubideen Europako Hitzarmena, Veneziako Printzipioak eta Adimen Artifizialari buruzko Esparru-hitzarmen berria.

    Arartekoak hizlari gisa esku hartu du honako mahai-inguru honetan: “GEENen eta herriaren defentsa-erakundeen eginkizuna Zuzenbide Estatua defendatzen”. Berarekin batera aritu dira Poloniako Justizia ministroa, Herbehereetako herriaren defendatzaile eta Europako Ombudsmanaren Nazioarteko Institutuko lehendakaria, Giza Eskubideen Erakunde Nazionalen Europako Sareko zuzendaria eta Finlandiako Giza Eskubideen Zentroko zuzendaria. 

    Lezertuak bere mintzaldian nabarmendu du defentsa-erakundeak, erakunde independente gisa, funtsezko elementuak direla Zuzenbide Estatuaren, giza eskubideen eta demokraziaren Europako arkitekturan. Herritarren kexak kudeatuz eta administrazioekin etengabe hitz eginez, defentsa-erakundeek administrazioaren legezkotasuna hobeto errespetatzen laguntzeaz gain, indartu ere egiten dute herritarrek erakunde demokratikoetan duten konfiantza. 

    Gainera, arartekoak gogorarazi du defentsa-erakundeak Europako Kontseiluaren funtsezko aliatuak direla giza eskubideetan oinarritutako kultura sustatzeko: alde batetik, Europako Kontseilutik eratorritako estandarrak sartzeagatik beren agintea betetzean, eta bestetik, herritarren arazoetatik hain gertu egoteak informazio baliotsua lortzeko aukera ematen dietelako, giza eskubideen arloan arauak eta estrategiak garatzeko. Horrela, agerian jarri du nazioartean gero eta tentsio handiagoko egoeran gaudela, eta azpimarratu du aukera paregabea eskaintzen zaigula Europako defentsa-erakundeen eta Europako Kontseiluaren artean lankidetza-gune bat ezartzeko.

    ARARTEKOAREN INTERBENTZIOA

    Vitoria-Gasteiz, 2025eko martxoaren 28a

  • Ebazpen hori herritar batek egindako kexaren ondorioz sortu zen. Herritarra ez zegoen konforme Bilboko Udal Etxebizitzak erakundearen jarduerarekin, izan ere, etxebizitza-aldaketa bat onartu ondoren, aldaketa atzeratu egin zen. Zehazki, kexagileak azaldu zuen 5 kideko bizikidetza-unitatea osatzen duela. Kideetako bat adingabea da eta beste bik, senarrak eta seme gazteenak, aitortua dute %67ko eta %39ko desgaitasuna, hurrenez hurren. 

    2022ko azaroan, Bilboko Udal Etxebizitzak erakundeari jakinarazi zion etxebizitzak ez zeukala beharrezko azalera erabilgarririk familia modu egokian bizitzeko, eta etxebizitza aldatzeko eskatu zuen. Argudiatu zuen etxebizitzak 51 m2-ko azalera erabilgarria besterik ez duela eta, horren ondorioz, etxebizitza horretan familiaren eguneroko bizimodua guztiz baldintzatuta zegoela. 

    Eskaera hari erantzuteko, 2023ko otsailean, erakunde horrek eskaera onartu zuen eta bizi ziren etxebizitza ez zela egokia aitortu zuen. Etxebizitza-aldaketa gauzatzea atzeratzen ari zenez gero, 2024ko apirilean, kexagileak berriro egin zion eskaera. Hala ere, eskaera egin zuenetik bi urte baino gehiago igaro arren, kexagileak etxebizitza berean bizitzen jarraitzen zuen. 

    Informazioa galdegin ostean, Arartekoak Bilboko Udal Etxebizitzak erakundeari gomendatu zion beharezko neurriak har zitzala kexagileak eta bere bizikidetza-unitateak etxebizitza duin eta egokia izateko duten eskubidea behar bezala bermatzeko, ahalik eta lasterren. Era berean, eskatu zion argudiatzeko ahalegin handiagoa egin zezala bere erantzunetan erabiltzen dituen arrazoiak azaltzean, baldin eta etxebizitza-aldaketa onartua duten maizterrek argibideak eskatzen badituzte tokiko erakunde autonomo hori eskubide hori gauzatzeko egiten ari den jarduerez edo eskubidea gauzatzea atzeratzearen zergatiez. 

    Arartekoaren gomendioari eman dion erantzunean, Bilboko Udal Etxebizitzak erakundeak berariaz adierazi du ebazpenaren edukia onartzen duela eta bertan egindako gogoetak betetzeko konpromisoa hartzen duela. Arartekoak eskertzen du Bilboko Udalaren eta Bilboko Udal Etxebizitzak erakundearen lankidetza, baita kexa honetan azaldutako arazoa konpontzeko erakutsi duten erabakitasuna ere. Orobat, aitortzen du etxebizitza duin eta egokia izateko eskubidea bermatzeko egiten ari diren ahalegin jarraitua.

    Vitoria-Gasteiz, 2025eko martxoaren 26a

  • Arartekoak, EHUko Giza Eskubideen eta Botere Publikoen Unesco Katedrarekin batera, Fabián Salvioli abokatu eta irakasle argentinarraren hitzaldi hau antolatu du, Bilboko Bizkaia Aretoan: “Giza eskubideak nazioarteko tentsio bereziko testuinguru batean”.
banner-oficinadelainfancia

HAUR ETA NERABEENTZAKO BULEGOA

Arartekoko Haur eta Nerabeentzako Bulegoa 2010ean sortu zen. Erakundearen jarduera osoan haurren ikuspegia gogoan izan dadin bermatzen du. Erakundeko gainontzeko arloen antzera, adin txikikoek zuzenean edo legezko ordezkarien bidez egindako kontsultak eta kexak hartzen eta ikertzen ditu, edo haurrekin zerikusia dutenak.

Lan hori nolabait erreaktiboa da norbaitek (pertsona nahiz taldea izan) edo zerbaitek (hedabideen edo beste bide batzuen bitartez ezagutzen dugun balizko eskubide-urratze bat) azaltzen digun gaiaren aurrean, eta beste lan-lerro proaktiboago batzuek osatzen dute, adibidez, honako helburuok lortzera bideratutako jarduerek: sareko lan kolektiboa eta lankidetzakoa sustatzea, haurren eskubideen gaineko kultura zabaltzea, eta, oso bereziki, adin txikikoek berek parte hartzeko eta beren hitza entzunarazteko aukerak bultzatzea.

Ararteko erakundea konprometituta dago, bere antolaketa esparruan, neska-mutilen interes gorena babestearekin bat datozen portaerak sustatzen, eta erakunde segurua da haurrentzat eta nerabeentzat. Horretarako, neskato, mutiko eta nerabeak babesteko politika bat dauka. Politika horren bitartez gauzatzen da babesteko helburu orokorrarekin gure erakundeak duen konpromisoa, eta portaera profesional eta pertsonalaren estandar gorenak bermatu nahi ditu, haurrek eta nerabeek kalterik jasan ez dezaten Arartekoko jarduera edo proiektuetan parte hartzen dutenean.

Irudia
Página Oficina. Consejo

Haur eta Nerabeen Kontseilua

Albisteak

Arartekoak bat egiten du ENOCen adierazpen horrekin, zeinak beharrezkotzat jotzen baitu berme eraginkorrak ezartzea adingabe horien eskubideak benetan babesteko, izan ere, Itunak kezka sortzen du, Europako mugetan jaso lezaketen tratuarengatik.

Haurren Defentsa-erakundeen Europako Sareak (ENOC) bere baitan hartzen ditu Europako 34 herrialdetako haur eta nerabeen eskubideak babesteko 44 erakunde. Sare horrek behin eta berriz eta etengabe adierazi du kezkatuta dagoela haur eta nerabe migratzaileen egoeragatik, eta hainbat gomendio egin ditu haien gainean eta haien eskubideak hobeto babesteko premiaz, nazioarteko eta eskualdeetako araudiaren arabera.

2015. urteaz geroztik, milioika haur eta nerabe iritsi dira Europara segurtasun eta babes bila. 2020tik, Europar Batasuneko (EB) herrialdeetan, adingabeen 800.000 asilo-eskaera berri baino gehiago erregistratu dira, eta horietatik 113.000 baino gehiago bakarrik edo beren familiengandik bananduta dauden adingabeenak dira. 

Orain, EBko estatu kideak 2024ko apirilaren 10ean onartutako Migrazioari eta Asiloari buruzko Ituna aplikatzeko prestatzen ari direneanENOCek uste du berme eraginkorrak ezarri behar direla haur eta nerabe horien eskubideak benetan babestuko direla ziurtatzeko, izan ere, Itunak kezka sortzen du, Europako mugetan jaso lezaketen tratuarengatik.

Baldin eta Itunean erantzukizunak banatzeko eta elkartasunerako aurreikusi diren tresnak egiaz eraginkorrak ez badira, itun horrek ez du konponduko lehen sarrerako estatuen gaineko "presioa". Mugetan giza eskubideak urratzeko eta asiloa eskatzeko eskubidea are gehiago higatzeko arriskua arindu nahi bada, giza eskubideak bermatzeko tresna nahikoak ezarri behar dira, besteak beste, ikuskatzeko mekanismo eraginkor eta independenteak, zaurgarritasunaren kontuzko ebaluazioak eta bideratze bizkorrak egokituta dauden zerbitzuetara (adibidez, haurrak babesteko zerbitzuak eta osasun-laguntza), informazio kritikoa eta laguntza juridikoa ematea, nazioetan ustezko tratu txarrak azkar eta eraginkortasunez ikertzeko sistemak. 

EBk eta bere estatu kideek inbertsio ekonomiko eta operatiboak lehenetsi behar dituzte, asilo eta harrerarako sistema nazionalak baliabideez behar bezala hornitzeko. Jendeari, kosta ahala kosta, Europara heltzeko asmoa kentzen ahalegindu beharrean, estatuek oinarrizko eskubideak eta pertsonen duintasuna defendatzen jarri beharko lukete arreta.

Arartekoak, ENOC sareko kide denez, bat egiten du horien eskubideak babesteko propio egin den erakunde-adierazpen horrekin. 

ENOCen ERAKUNDE-ADIERAZPENA

Vitoria-Gasteiz, 2025eko otsailaren 12a

Arartekoaren Haur eta Nerabeentzako Bulegoak Nazio Batuen Haurren Eskubideen Batzordearekin partekatu ahal izan ditu gure lurraldeko haur eta nerabeen eskubideen egoeraz dituen kezka eta proposamen nagusiak, Haurren Eskubideei buruzko Konbentzioan Nazio Batuen Batzordeak esleituta daukan Espainiako Estatuaren aldizkako jarraipen-prozesuaren esparruan.

Arartekoak txosten batean adierazi dio Batzordeari Euskadin haur eta nerabeen eskubideen betetze-mailaz egin duen balorazioa, eta Genevan parte hartu du, haurren erakundeen ordezkari batzuekin batera, Estatuak emandako informazioa kontrastatzeko asmoz Haurren Eskubideen Batzordeak gizarte zibilarekin egiten duen topaketan. Horren guztiaren bidez, Espainiari azkenean egiten zaizkion gomendioen diagnostiko osoagoa eta formulazio zehatzagoa egiten lagundu nahi da.

TXOSTENA

Vitoria-Gasteiz, 204ko urriaren 11

38 neska-mutil Espejoko gazteen aterpetxean elkartuko dira eta zenbait proposamen egingo dituzte, babes-sisteman haur eta nerabeen eskubideen erabilera eta defentsa hobetzeko

Arartekoari beharrezkoa iruditu zaio Euskadin indarkeria matxista eragiten duten nerabeen jarrera sexista eta matxisten nagusitasuna aztertzea. Azterlan hori 2023an eta 2024an barrena egin da, bukatzear dago eta helburu jakin bat lortu nahi du: neurri eta politika publikoetan aurrera egitea, Euskadiko gazteek emakumeen eta gizonen berdintasunaren inguruan duten gizarte-diskurtsoa eta jarrerak hobetzea sustatzeko.

Azterlaneko gomendioak aberasteko asmoz, Arartekoak herritarren foro bat antolatu du Euskadiko gazteen jarrera matxistei buruz, eta gaur egingo da, Bilbon. Hausnartzeko toki bat da, ideia horiek parte-hartzaileei (gazteak edo/eta gai horretan bereziki inplikatuta dauden pertsonak) zer iritzi eta proposamen eragiten dizkieten haztatzeko.

Vitoria-Gasteiz, 2024ko maiatzaren 22a

Herritar batek Arartekoari adierazi zion ez zegoela konforme Gasteizko udal gizarte-zerbitzuen jarduerarik ezarekin, sei urteko bere biloba babesik gabe gera zitekeelako. Kexagilea umearen amona da, aitaren aldetik, eta azaldu zuen umearen gurasoek aspalditik estupefazienteekiko eta alkoholarekiko adikzioa dutela, gatazkak bikote barruan, antolatu gabeko familia-jarduera eta haurra hezteko gaitasunik eza. Arrazoi horiengatik, ez omen ziren behar bezala zaintzen ari beren semea. 

Kontatu zuenez, udal gizarte-zerbitzuekin harremanetan egon da 2019az geroztik, berak bilobaren babesgabetasun-arriskuko egoeraz ohartarazi zuenetik, eta erreferentziako profesionalei jakinarazi die zer egoeratan dagoen bere biloba. Hala ere, gizarte-zerbitzuek ez omen zuten jarduerarik burutu. Kexagilearen esanean, bere bilobak anaia bat dauka eta harekin esku hartu zuten, babesgabetasun-arriskuan zegoelako, amaren aldeko amonaren kargura geratu zen arte. Gertakari hark kezka handitzen zion, prebentzioz jarduten ez bazen, ez ote zen errepikatuko bere bilobaren babesgabetasun-egoera hura. 

Kexagilearen esanean, bere asmoa, une oro, agintari eskudunei familiaren egoeraren berri ematea izan da, gizarte-zerbitzuek familiari beharrezko laguntza eman ahal izateko, eta udal zerbitzuetako gizarte-langileei eta psikologoei adierazi zien ahal zen neurrian laguntzeko prest zegoela, haurraren ongizatea bermatzeko. Gaineratu zuen 2023an handitu egin zela bere kezka, bilobarengan nabaritzen hasi zen kalte emozionalagatik, harekin harreman estua baitu. 

Gizarte-zerbitzuek ezer egiten ez zutelakoan, udalari ere egin zion idazki bat, bilobaren babes-espedientearen kopia bat eskatzeko. Eskaera ukatu egin zioten. Arartekoak kasu horri buruzko informazioa galdegin zion Gasteizko Udalari. 

Bilobaren babesgabetasun-espedientearen kopia bat ukatzeari buruz, Arartekoak ez zuen legez kontrako ezer ikusi ukapenean, izan ere, kexagilea ez zen espedientearen titularra, eta halaxe jakinarazi zitzaion interesdunari. Udalak bidalitako erantzuna (eskatu eta handik bost hilabetera) txosten labur bat izan zen. Bertan adierazi zuen esku-hartzea 2019an hasi zela, umeak urtebete zuenean, aitaren aldeko amonak eskatuta. 2020an, babesgabetasun-ikerketa bat hasi omen zen eta txosten bat prestatu omen zen, baina txosten hartan ez omen zen bildu informazio nahikorik, ezta egintzen eta egoeren adierazle objektiborik ere, babesgabetasun larriko egoera diagnostikatu ahal izateko.

Udalak dioenez, umearen gurasoek erabat errefusatzen dute oinarrizko gizarte-zerbitzuek esku hartzea; horregatik, adingabearen bilakaera etengabe eta zuzenean aztertzen ari da, informazio kontrastatua lortzeko eta, hari esker, umea babesgabetasun-arriskuan edo babesik gabe dagoen balioetsi ahal izateko, baina ez da esku-hartze sozioedukatiborik edo psikosozialik egiten ari. 

Familien esku-hartzea eta laguntza beharrezkoak dira, dudarik gabe, edozein programa sozioedukatibo edo psikosozial egoki garatzeko. Hala ere, Arartekoaren ustez, gurasoek ez laguntzeak ezin du justifikaziorik gabe geldiarazi edo atzeratu babesik gabe dauden haurren balorazioa. 

Erakunde honen iritzirako, udalak, haurrak babestearen arloan administrazio publiko eskuduna denez gero, ume horren eskubideak bermatu behar ditu, eta haren gurasoak semearen beharrez modu egokian arduratuko direla bermatu, haien lankidetza sustatuz eta egokitzat jotzen diren laguntza-baliabideak eskainiz familiari eta pertsonei. 

Hori dela eta, Arartekoak Gasteizko Udalari gomendatu dio ahalik eta lasterren egin dezala ume horren babesgabetasun-egoeraren balorazioa, antzematen den babesgabetasun-mailari dagozkion babes-neurriak gauzatu ahal izateko.

EBAZPENA

Vitoria-Gasteiz, 2024ko maiatzaren 21a

Erakundeak