Skip to main content
  • Maiatzaren 7an, Arartekoaren haurren eta nerabeen bulegoko eta berdintasuneko bi teknikari Irungo La Salle ikastetxean izan ziren batxilergoko ikasle talde bati Arartekoaren "Jarrera matxistak Euskadiko nerabeen eta gazteen artean" azterlana aurkezteko. Arartekoa ikastetxean egoteak ikasle talde batengandik zuzenean jasotako eskaerari erantzuten zion. Ikasle horiek, gure gizartean eragina duten arazoei eman beharreko erantzunei buruz hausnartzeko proiektu baten esparruan, Arartekoari helarazi zioten erakundeak, giza eskubideen ikuspegitik, emakumeen eta gizonen berdintasunaren arloan egiten duen lana aurkezteko nahia.


    Arartekoaren hitzaldian, azterlanaren aurkikuntza eta gomendio nagusiak partekatu ziren, emakumeen eta gizonen berdintasunaren defentsari eta diskriminazioaren aurkako borrokari dagokienez. Nolanahi ere, hitzaldiak Arartekoak gazteen artean egindako lana ezagutarazteko eta ikasleak nerabe gisa aitortuta dituzten eskubideei eta eskubide horiek baliatzearen garrantziari buruz sentsibilizatzeko balio izan zuen.

  • Arartekoak Arabako Foru Aldundiko Ogasun, Finantza eta Aurrekontu Sailari gomendatu dio ken dezala berariazko programa informatikoa erabiltzeko derrigortasuna ondare-eskualdaketen eta egintza juridiko dokumentatuen gaineko zergaren autolikidazioak egiteko, aurrez aurre aurkezten badira. Izan ere, herritar bat kexu zen, informatika-ezagupenik eta baliabide teknikorik ez zeukanez gero, ezin izan zuelako izapide hori bete administrazioaren laguntzarik gabe.

    Arartekoaren ustez, aurrez aurreko izapideetan tresna digital bat soilik erabil dadila agintzeak urratu egiten du pertsona fisikoek administrazioarekin harremanak izateko bidea aukeratzeko duten eskubidea. Gainera, ohartarazten du foru-agindu batek ezin duela eskubiderik murriztu berariazko lege-gaikuntzarik izan gabe, eta administrazioek irizpide objektibo eta egiaztagarrien bidez justifikatu behar dutela bitarteko elektronikoak erabiltzeko derrigortasun oro.

    Aztertutako kasuan, herritarrak programa informatiko bat jarri beharra zeukan bere ordenagailuan, edo ordenagailu publiko bat erabili, laguntza pertsonalizaturik gabe. Hortaz, Arartekoak ondorioztatu zuen ez zirela bermatu irisgarritasun-baldintza egokiak. Era berean, ebazpenean administrazio onaren printzipioa aipatzen du, eta arrakala digitalaren ondorio diskriminatzaileez ohartarazten du, baldin eta ordezko bide eskuragarririk edo euskarri nahikorik eskaintzen ez bada.

    Arartekoak nabarmendu du administrazio publikoek beren arreta-ereduen erdigunean jarri behar dituztela herritarrak, eta legezkotasunaren, irisgarritasunaren, doakotasunaren eta diskriminaziorik ezaren printzipioak beteko dituzten bideak bermatu behar dituela, aurrez aurrekoak nahiz digitalak. Arartekoak gogorarazi du pertsona askok, batez ere adin handikoak edo prestakuntza digital eskasa dutenak, baztertuta gera daitezkeela beraien premia bereziak kontuan hartzen ez badira.

    EBAZPENA

    Vitoria-Gasteiz, 2025eko maiatzaren 14a

  • Manuel Lezertua arartekoak, Nafarroako arartekoak, Andaluziako herriaren defendatzaileak, Kanarietako diputada del comúnek eta Kataluniako síndica de greugesek lankidetza-akordio bat sinatu dute Nazio Batuen garapen jasangarrirako helburuak eta 2030 Agenda bultzatzeko.
  • Batzordeak eskatuta, Manuel Lezertua arartekoaren agerraldia, azaltzeko zer analisi egiten duen 2022, 2023 eta 2024. urteetan etxebizitzaren arloan Eusko Jaurlaritzaren eta Euskal Autonomia Erkidegoko administrazioen funtzionamenduaren gaineko kexei edo ofizioz egindako beste ikerketa batzuei buruz.

     

    ARARTEKOAREN INTERBENTZIOA

  • Barne-antolaketa dela eta, 2025eko maiatzaren 7an, asteazkena, Gasteizko bulegoa itxita egongo da 10:00etatik aurrera, eta Bilbo eta Donostiako bulegoak itxita egongo dira egun osoan. Barkatu eragozpenak
  • Getxoko eraikin bateko jabeen komunitateak Arartekoari kexa egin zion eta honako hau salatu zuen: lizentziarik gabe etxebizitza gisa gaitutako lokal batean hirigintzako legezkotasuna berrezartzeko hasi zen espediente batek ez zuela aurrera egiten.

    Kasua aztertu ondoren, Arartekoak Getxoko Udalari gomendatu zion administrazio-prozedura horren tramitazioa bizkortu zezala.

    Gomendio horri erantzunez, Getxoko alkateak txosten bat bidali dio Arartekoari, Hirigintza, Azpiegitura, Udal Eraikin eta Obra Arloko Administrazio Orokorreko teknikariak egina. Txosten horretan adierazten denez, Arartekoaren gomendioari jarraikiz, ofizioz eta justifikaziorik gabeko atzerapenik gabe bultzatzen ari da espediente horri dagokion administrazio-prozedura, lokal horren hirigintzako legezkotasuna berrezartzeko.

    Getxoko Udalaren baiezko erantzuna ikusita eta hirigintzako legezkotasuna berrezartzeko prozedura ofizioz bultzatzen ari dela baieztatuta, Arartekoak onartutzat jo du bere gomendioa eta, beraz, amaitu du kasu honetan izan duen esku-hartzea.

    Vitoria-Gasteiz, 2025eko apirilaren 11

  • Arartekoaren iritziz, pazienteak Arrasateko Aita Menni ospitaleko hartutako kalte zerebraleko unitate itundura bideratzeko asmoz Osasuneko lurralde ordezkaritzek onartu zituzten protokoloak diskriminatzaileak izan zitezkeen, adinagatik edo “adinkeriagatik”
Vitoria-Gasteiz
Ararteko

Zaratari buruzko Nazioarteko Kontzientziazio Eguna

2025eko apirilaren 30a

Zaratari buruzko Nazioarteko Kontzientziazio Eguna dela eta, Espainiako herriaren denfendatzaileak eta Arartekoak, Bilboko Uribitarte Anaitasuna Auzo-Elkarteak bi erakundeei helarazitako kexaren ondoren, aisialdiak eragindako ingurumen-arazoari aurre egitearen garrantzia adierazi nahi dute era bateratuan. Idazki hau egiten dute bi erakundeek jaulkitako gomendioetan bat datozelako egoera honen azterketan. Herriaren denfendatzaileak eta Arartekoak gomendio horietan jasotako ondorio nagusiak azpimarratzen dituzte:

•    Aisialdiko jarduerek pertsonen atsedenerako eskubidea errespetatu behar dute. Bi erakundeek uste dute herritarrek ikuskizun publikoak, jolas-jarduerak eta ostalaritza-jarduerak garatuz, aisialdia erabiltzeak, onura sozial eta ekonomiko handia dakarrela. Hala ere, aisialdiko jarduera horiek herritarren eskubideak errespetatzea eskatzen duen lege-esparru gaituaren barruan baino ezin dira gauzatu. Kasu horretan, aisialdiko jarduerek eragindako gehiegizko zarata gertatzen denean, ordenamendu juridikoak pertsonak babesten ditu. Hirigune jakin batzuetan zarata pilatzeak eragiten duen kutsadura akustikoak eragina izan dezake bizi-kalitatean eta, bereziki, inguruan bizi diren pertsonen atseden-eskubidean.

•    Etxean atseden hartzeko eskubidea oinarrizko eskubidea da. Administrazio publikoek, bereziki udalek, jarduteko betebeharra dute, eraginkortasunez ingurumen-zaratak aisialdiko kontzentrazio-eremu horietan bizi diren pertsonen atseden-eskubideari eragiten ez diola lortzeko. Giza Eskubideen Europako Auzitegiak eta Konstituzio Auzitegiak ezarri dute gehiegizko ingurumen-zaratak oinarrizko eskubideak urra ditzakeela, hala nola norberaren eta familiaren bizitzarako eskubidea eta bizilekuaren bortxaezintasunerako eskubidea. Zaratak, era berean, osasunerako eta ingurumen egokirako eskubideak urra ditzake. Urratze horiek saihesteko agintari eskudunek beharrezko neurri guztiak hartu behar dituzte zarataren ondorio kaltegarrietarako eraginpean dauden pertsonen etxebizitzaren babesa modu eraginkor eta zentzuzkoan ziurtatzeko, pertsona horien bizi-kalitatea eta osasuna bermatuz.

•    Udal-administrazioek zarata kontrolatzeko duten betebeharra. Indarrean dagoen ingurumen-legeriak aisialdiak eragindako zarataren kontrolean esku hartzeko betebeharra ezartzen die udal-administrazioei. Arau-hausteetan ikuskatzeko, kontrolatzeko eta zehatzeko eskumenak egoki eta eraginkortasunez erabiltzea nahitaez bete beharreko funtzio publikoa da, eta ezin da irizpide diskrezionalen edo egokitasun-irizpideen mende geratu.

•    Ingurumen-kontroleko funtzio publikorako nahikoa baliabide. Kutsadura akustikoa kontrolatzeko beharrezkoa da administrazioek eginkizun hori eraginkortasunez betetzeko behar beste baliabide material eta pertsonal izatea. Horretarako ezinbestekoa da ingurumen-zarata ikuskatzeko planak eta programak garatzea, jarduketa sistematikoa eta prebentiboa ahalbidetuko dutenak, jarduerei ezarritako baldintzak benetan eta eraginkortasunez betetzen direla eta, horrela, aldi bereko eskubide guztiak babesten direla ziurtatzeko. Gainera, inguruneko zarataren kudeaketa hobetzeko, ezinbestekoa da salaketa-kanal irisgarriak eta eraginkorrak ezartzea. Era berean, administrazio publikoek bermatu egin behar dute salatzaileek jasota dagoen informazio guztia eskuratzeko, ingurumen-kontroleko prozeduran parte hartzeko eta kutsadura akustikoa murrizteko konponbideak formulatzeko duten eskubidea.

•    Aisialdi-eredu jasangarria eta dezibel gutxikoa sustatzea. Administrazioek sentsibilizazio- eta hezkuntza-kanpainak bultzatu behar dituzte herritarren atsedena errespetatzen duen aisialdi jasangarria sustatuz. Gehiegizko zarata arazo serio eta garrantzitsu gisa tratatu behar da, pertsonaren bizi-kalitatean, gizarte-kohesioan eta oinarrizko eskubideen errespetuan eragin baitezake.

Herriaren denfendatzaileak eta Arartekoak, idazki honen bidez, herritarren oinarrizko eskubideak eta eskubide konstituzionalak babesteko konpromisoa berresten dute, eta administrazioei ingurumen-zarataren kudeaketan dituzten erantzukizunak betetzeko eta pertsona guztientzako aisialdi jasangarriagoa eta orekatuagoa sustatzeko eskatzen diete.

Vitoria-Gasteiz, 2025eko apirilaren 30a